strona gwna > forum krytykw
wybierz miasto:
B C G K N O P R S T U W Z

Gliwice
Willa Caro
„Barwny wiat wielu form - szko artystyczne i uytkowe z huty w Zbkowicach”
27.04.2018 - 30.09.2018
Patronat „Arteonu”

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szka Zagbia Dbrowskiego, wrd ktrych huta zbkowicka odegraa znaczc rol – swoje nowatorskie projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dzi ich prace, ktre zaprezentowane zostan w ramach ekspozycji - to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych, a rwnoczenie syntetycznych formach tkwi zaklty fenomen polskiej awangardy. Wystawa „Barwny wiat wielu form…” jest szczeglna rwnie dlatego, e zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szka wspczesnego pochodzcego z huty w Zbkowicach - udostpnione zostan publicznoci po raz pierwszy od 1975 roku. To wyjtkowe wydarzenie dla koneserw polskiego szka, wzornictwa tudzie dizjanu. Na wystawie znajd si take zabytki wypoyczone z wiodcych w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Grze, Muzeum Narodowego we Wrocawiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szka i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, ktre posiada zasobny Dzia Szka, a jego podstaw stanowi szko produkowane po 1945 r. z hut Zagbia Dbrowskiego. Eryka Trzewik- Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szkleniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spord ktrych wyrniaa si Pastwowa Wysza Szkoa Sztuk Plastycznych we Wrocawiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Piknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocawiu), a szczeglnie jej Wydzia Ceramiki i Szka, w ktrym wybitn rol odegra Stanisaw Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost ( dyplom 1957 r.) i jej ma Jana Sylwestra Drosta ( dyplom 1958 r.). Jan Sylwester Drost rozpocz prac w Zbkowicach w 1960 roku. Specjalizowa si szczeglnie w krtkich seriach dizajnerskich, tworzy nowe metody prasowania szka z duym udziaem pracy rcznej, pomysu, eksperymentu, stosowaniem form pomocniczych dla wyjtkowych efektw artystycznych, wprowadzi wazony dwustronnie formowane, co przynosio niezwyky efekt wizualny. Eryka Trzewik-Drost po ukoczeniu studiw pracowaa w wytwrni porcelany w Katowicach Bogucicach ( dawny Giesche, Zakady Porcelany Bogucice, "Porcelana Bogucice”). Syna z dizajnerskich projektw serwisw, wazonw, wiecznikw, ozdobnych i uytkowych form ceramicznych, biuterii ceramicznej a przede wszystkim  figur i figurek pojmowanych w nowy sposb, syntetyzujcych, barwnych, ekspresyjnych form. Od 1966 roku zwizaa si z hut szka w Zbkowicach, zmienia rodzaj dziedziny i materii twrczej. Powstaway zarwno zestawy jak i pojedyncze przedmioty, misy, popielnice, dzbany, wazony, wieczniki. Jej ulubionymi realizacjami byy podobnie, jak w przypadku porcelany, figurki, jeszcze bardziej syntetyzujce, o niezwykle czytelnych formach.

Popielnica, rcznie formowane szko dmuchane w ksztat gwiadzisty, proj. J. S. Drost, Huta Staszic, unikat, 1967,fot. B. Kubska, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]


Katowice
Rondo Sztuki
"Kiedy matematyk spotyka artyst…"
04.09.2018 - 25.09.2018

Ponad 40 lat temu Ignacy Miedziski, student matematyki, spotyka Tomasza Struka – studenta Akademii Sztuk.  Przyja, ktra wwczas si rozpocza trwaa przez cae ycie. I mimo e kilka lat pniej Panowie funkcjonowali ju w pozornie bardzo oddalonych od siebie wiatach (Ignacy Miedziski, by Prezesem dynamicznie rozwijajcej si spki IT, a Tomasz Struk uznanym artyst), jedna rzecz pozostaa niezmienna – ich mio do sztuki. Gbokie przekonanie o wanoci sztuki, potrzebie jej wspierania i promowania. Synergia dwch wyjtkowych, wzajemnie inspirujcych si osobowoci w poczeniu z motywacj wynikajc z pasji musiaa doprowadzi do stworzenia nietuzinkowych i na wczesne czasy wizjonerskich inicjatyw. Kilkanacie lat temu przyjaciele wcielili w ycie dyskutowany przez kilka lat projekt przywrcenia na lsku idei mecenatu, a wsparcie sztuki na stae wpisao si w misj BPSC. Rok po roku pojawiay si kolejne projekty, ktrych celem byo wspieranie modych artystw, ktrzy ukoczyli Akademi Sztuk Piknych w Katowicach.
W 2006 roku powsta konkurs na Najlepszy Dyplom. W kolejnych latach BPSC wspierao modych twrcw na wielu paszczyznach. Wsplnie z ASP organizowano wystawy, realizowano konkursy projektowe, wydawano publikacje. Ponad dekad temu zaczto tworzy take kolekcj firmy, skadajc si z prac nie tylko wieych absolwentw katowickiej ASP, ale take uznanych twrcw zwizanych z naszym regionem. Obecnie jest to jedna z najwikszych biznesowych kolekcji sztuki w kraju.
„Kiedy matematyk spotyka artyst…” jest wystaw, ukazujc – zarwno poprzez prace artystw modego pokolenia, jak i te stworzone przez uznanych twrcw – w jaki sposb sztuka moe na stae zagoci w rzeczywistoci biznesowej. Wielkoformatowe cykle graficzne, malarstwo (od realistycznych obrazw po rne formy konceptualnych autorskich wypowiedzi) oraz rnorodne rozwizania projektowe pokazuj bogate spektrum moliwoci nowoczesnej sztuki i designu. Wystawa jest opowieci o synergii, stanowicej warto dodan na wielu przestrzeniach. Wskazywana jako wzorcowa przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wsppraca midzy Akademi Sztuk Piknych w Katowicach i BPSC w optymalny sposb obrazuje przenikanie si dziaania artystycznej uczelni wyszej i wiadomego wartoci kultury przedstawiciela wspczesnego rynku pracy.

 

[zwi]

   »
We wrzeniowym „Arteonie”:

Zbigniew Jan Makowski komentuje koncepcj wystawy „Dali, Warhol – geniusz wszechstronny” w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocawiu, a Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw twrczoci Jzefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie. Natomiast fotografie Sally Mann, prezentowane w ramach pokazu „Sally Mann: A Thousand Crossings”, omawia Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei komentuje gdask wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, a Uwagami na temat wystawy Stefana Krygiera w Green Point Project w Nowym Jorku dzieli si Andrzej Biernacki. W najnowszym „Arteonie” take: berlisk wystaw immersyjnych instalacji „Welt ohne Auen: Immersive Rume seit den 60er Jahren” w Gropius Bau omawia Wojciech Delikta, z kolei o pokazie „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wrblewski – Wajda” w Muzeum lskim w Katowicach pisze Agnieszka Salamon-Radecka, ktra take, kontynuujc seri „Poznaska awangarda”, przyblia sylwetk Jana Jerzego Wronieckiego. W dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia Wiolet Rzewsk. We wrzeniowym „Arteonie” rwnie, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 



Okadka:
Andy Warhol, „Portret”, 1986, sitodruk, mat. pras. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
Sun Yuan & Peng Yu, Angel, 2007, na wystawie w Groningen w kwietniu 2008 (u góry) i podczas Mediations Biennale w Poznaniu w 4 padziernika.

11.10.08 / Piotr Bernatowicz / MARTWY ANIO ODLECIA

W Poznaniu trwa MEDIATIONS BIENNALE, o którym pisa bdziemy w listopadowym ARTeonie. Czci Biennale jest wystawa nowej sztuki chiskiej, której z kolei powicamy aktualny numer. W ramach wystawy pojawia si zagadkowa praca artystycznego duetu Sun Yuan i Peng Yu (www.sunyuanpengyu.com). Jest to anio, a raczej by, bowiem tylko nieliczni mogli go obejrze.

 

Do tych nielicznych naleaa recenzentka Rzeczpospolitej, Monika Makowska. Stworzya barwny opis pracy, który pozwol sobie przytoczy: „Czy kto widzia anioa z bliska? Jest okazja: ley przed wejciem do Centrum Sztuki Zamek. Mia otworzy chisk ekspozycj, jedn z trzech gównych wystaw „Mediacji”. Tymczasem pad. Wyglda okropnie. yse skrzyda; siwe wosy w nieadzie; starcza, pomarszczona skóra. Niebiaski emeryt. Moe posaniec niebios (wydelegowany przez chiski duet Sun Yuan & peng Yu) przeforsowa si – lecia a z Pekinu. A moe zawadzi o jedn z omiuset satelit, oplatajcych Ziemi ciasnym acuchem?”  (Sztuka atakuje Pozna, Rzeczpospolita 05-10-2008 www.rp.pl/artykul/200523.html?print=tak )

 

Anio rzeczywicie lea przed wejciem pod czujnym okiem stranika na krzeseku – przynajmniej jeszcze w dzie po wernisau, gdy odwiedziem wystaw i zrobiem zdjcie. Jak si okazuje unikatowe, bo ju nastpnego dnia znikn. Stranik musia chyba przysn, a tymczasem anio-emeryt otrzepa si i polecia dalej...

 

Dyrektor Biennale, Tomasz Wendland wyjani wczoraj podczas „chiskiego” spotkania w poznaskiej ASP zagadk nagego zniknicia anioa. Artyci przywieli go na Biennale, umiecili przed zamkiem, sfotografowali, a nastpnie... zabrali  i wyjechali. Pono na nastpn wystaw czy targi sztuki do Londynu.

 

Có, Chiczycy rzeczywicie imponuj zawrotnym tempem rozwoju. Widocznie przekada si ono take na ekspresowo wystawiania dzie sztuki. Moe dlatego powolni Europejczycy nie mog dostrzec o co waciwie chodzi w tym dynamicznym rozwoju chiskiej awangardy, która jak meteor czy raczej jak anio przelatuje nad wiatem.

 

Na szczcie wikszo prac jest wci na miejscu, jest wic po co si wybra do Zamku i innych miejsc Biennale.

Komentarze:
dlaczego
nauczka dla opieszaych. Wystawy Biennale naleao obejrze najpniej na drugi dzie po wernisau, bo nie tylko ten przykad pokazuje, e prace znikaj, cichn, albo najzwyczajniej w wiecie przestaj dziaa...
25h
abstrahujc ju nawet od tej konkretnie pracy, czy brak staej ekspozycji umniejsza jako projektowi, czy efemeryczno w kontekcie biennale to wada? hm..
piotr.b
Efemeryczno eksponowania pracy nie umniejsza jej wartoci – to logiczny wniosek. Bo dlaczego ma by wane czy dana praca jest w danym miejscu przez jeden dzie czy cay miesic?

Ale dotykamy tu pewnego paradoksu –a posta anioa udajcego martwego wprowadza tu, by tak rzec, symboliczn aur.
Praca musi by eksponowana – dziki temu istnieje. I nabiera konkretnej, nie tylko artystycznej, wartoci. Bo gdyby byo inaczej, nie byoby te pewnie wystaw. wiadectwem oprcz wpisu do cv jest zdjcie, ktre mona zrobi w minut i zabra prac. Wic pytanie czy ta praca rzeczywicie bya wystawiana na Biennale? Moe dojdziemy do takiego momentu, e wszystkie prac, jak ten anio, wylduj drtwiejc przez chwil jak martwe uki i potem znikn. Takie przenone biennale, ktre przyleci jednym specjalnym samolotem z ekip fotografw i poleci dalej. W sumie jest to kuszca propozycja i pewnie niedugo kto to podchwyci.
Tylko tak naprawd czemu jeszcze potrzebujemy tego kontaktu prac z twardym podoem? Czy to jaki strzp benjaminowskiej aury, ktrej mimo rozwinitej do granic moliwoci technicznej reprodukcji nie chcemy pozbawia dziea?
25h
no wanie, to gdzie i jak dugo jest eksponowana/dzieje si dana praca nie ma znaczenia o tyle, o ile nie stanowi to o jej istocie. proste zaoenie na wstpie - skoro artysta postanowi si "zwin", to tak wanie miao by i nie ma co roztrzsa "czasu trwania" (szczeglnie jako kwestii wartociujcej). swoj drog, czy kto - nie wystawiajc si na mieszno - zarzuci malarzowi, e np. nie do starannie wymaza owek? ;) ..odrobin zaufania do artystw!

sugerowanie, e moe chodzi jedynie o kolejn pozycj w CV/fotk (bywa), to raczej uwaga do kuratorw (zakadajc, e elementem ich pracy jest weryfikacja wartoci), e si na takie co api.
..odrobin zaufania do kuratorw! ;)

wtpliwo, czy skoro krtko, to czy praca w ogle bya wystawiona na Biennale, brzmi jak do wci czsty dylemat - czy skoro artysta mao pokaza/mao si narobi, zasuguje na rwnie du, jak inni uwag/honorarium ;)

25h
(na kolanie, przepraszam za literwki/szyk ;)
piotr.b
akurat w tym przypadku trudno mwi, e szybkie "zwinicie" pracy jest jej wanym elementem i z gry zaoone (przynajmniej dyrektor biennale o tym nie wiedzia), raczej to troch nieeleganckie wzgldem innych artystw i take publicznoci, ktra chciaaby obejrze bardzo fajn prac. Wic odrobin szacunku dla publicznoci :)

to, e chodzi o kolejn pozycj w cv/fotk to wanie sugestia kuratora czy te dyrektora biennale, ktry tak tumaczy podczas naszego pitkowego spotkania nage pojawienie si i zniknicie pracy, wic w tym przypadku ufam mu na 100% :)

absolutnie nie sdz, eby artysta si mao narobi przy takiej hiperrealistycznej rzebie, przecie ona jest bardzo starannie zrobiona, wiem bo akurat mogem j zobaczy z bliska :)
agatKa
Znalazam anioka, jest w niebie siedzi po prawicy boga ojca wspczesnych artystw Charlesa Saatchi. Praca Chiczykw znajduje si na wystawie „The Revolution Continues: New Art from China” w londyskiej The New Saatchi Gallery. Wystaw otwarto 9 padziernika 2008 i potrwa do 18 stycznia 2009. Czyli midzy targami a wystaw ;)))
http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/yu_yuan.htm?section_name=china_art
http://www.visitlondon.com/events/detail/4043123

Przykro mi „25h” zniknicie pracy nie miao nic wsplnego z jej kontekstem. Po prostu organizatorzy nie wywizali si ze swoich obowizkw, nie podpisali umowy o wypoyczenie na cile okrelony okres rwnoznaczny z czasem biennale.
Od samego pocztku byo wiadomo, e praca bdzie w Poznaniu tylko kilka dni.

Zastanawia mnie, czy organizatorzy zapacili za np. transport, ubezpieczenie, bilety dla osb, ktre j montoway? W przypadku prac z Azji koszty mogy by bardzo wysokie. Jeli tak to najprawdopodobniej zmarnowano mnstwo pienidzy, ktre mogy by przeznaczona np. na promocje, lub zmniejszenie kosztw katalogu, biletw itd.

A tak na marginesie jak obserwuje sztuk chisk to si zastanawiam gdzie koczy si efekt a zaczyna efekciarstwo? Czy nie jest tak e niedugo scenografia z hollywoodzkich filmw zacznie obowizywa jako nowy kanon w sztuce.

Pozdrawiam
25h
zasadnicz kwesti jest to, e ta sama materialnie figura, skomponowana na dwa rne sposoby, tworzy zupenie rne instalacje. w rzymie „anio” ley porodku charakterystycznej woliery, jest pochwycony w puapk i wystawiony na widok publicznoci. w odzi to rozbitek, roztrzaskany o fasad ck zamek. dwie rne prace, dwie sytuacje.. w pierwszej istotna jest ekspozycja „ciaa”, w drugiej natomiast to, e ono spado - jestemy tylko przypadkowym wiadkiem wypadku. trucho znikno, pozostay komentarze i jak wida zdjcia.. to nie jest wcale mao/le.

zupenie inn kwesti jest to co dyrektor wiedzia, co chcia, a co mg.. jeli „anio” faktycznie si musia przemieszcza, to raczej trzeba przyzna, e udao si z tego zgrabnie wybrn.

25h
ps. brakiem szacunku dla publicznoci to jest posadzenie stranika na krzele tuz obok ;)
agatKa
Rozbitkiem to anio by w Poznaniu nie w odzi. 25h nie wiedziae najprawdopodobniej tej pracy.
Nie od dzi wiemy, e mio jest lepa. Nie chcesz dostrzec prawdy albo odda w pola w dyskusji - oba podejcia s smutne jak ta sytuacja.
25h
d/pozna nieistotne przejzyczenie.. agatKa - merytorycznie! lub chociaby o tej "prawdzie" ;*
agatKa
Ja ju napisaam, merytorycznie, co mam do powiedzenie w tej sprawie. Rzeba jest w Londynie na 3 miesice – to fakt.
25h szanuje Twoj opinie, po prostu si z ni nie zgadzam. Wybacz, dla pracy nie istotne jest miasto, ale istotne jest jak dugo? Organizatorzy twierdz, e by plan, aby anio lea tak jak gdyby waln w gabinet, ktry by zaprojektowany by Hitlera a ktry mieci si wanie w poznaskim zamku. Ale byy obawy o bezpieczestwo i widoczno pracy - zrezgnowano. Wic moe jednak, miasto/miejsce ma znaczenie. Rozumiem, e si przejzyczye, moe to symptom tego, e warto jeszcze troch si zastanowi nad t spraw.
piotr.b
grunt, e anioek nam si odnalaz, z tego co pisze agatKa jest w Londynie, u Saatchiego i ma si dobrze, tzn. jest znw martwy :)
go niedzielny
a i kontener takich ,,aniokw,, to aden problem zrobi dla Chiczykw... ;)
w latach 80 -tych peno takich anioow leao na trawnikach, na LSKU ,szczeglnie po wypatach...
Skomentuj:
Tylko zalogowani czytelnicy mog dodawa komentarze. Prosz si zalogowa