strona gwna > forum krytykw
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W padziernikowym „Arteonie” Michal Haake przyglda si dwm wizjom Polski, prezentowanym w Muzeum Narodowym w Krakowie na pokazie „#dziedzictwo” oraz na wystawie staej w Pawilonie Czapskiego. Z kolei Andrzej Biernacki komentuje wynik tegorocznej edycji Spojrze i wystaw pokonkursow w Zachcie, Karolina Staszak komentuje wystaw „Zwyke rzeczy” w Czytelni Sztuki w Gliwicach i towarzyszc jej dyskusj „Zwyke rzeczy, dobre rzeczy?” z udziaem filozofw, etykw, historykw sztuki i dziennikarzy. W najnowszym „Arteonie” w ramach „Czytania sztuki” Piotr Bernatowicz interpretuje „Sztuk konsumpcyjn” Natalii LL.Aleksandra Sikorska recenzuje prezentacj „By kobiet” w Paacu Schoena w Sosnowcu. Twrczo Ferdinanda Hodlera przy okazji wystawy w Leopold Museum w Wiedniu przyblia Aleksandra Kargul. Kontynuujc seri zwizan ze stuleciem awangardy w Polsce, tym razem Agnieszka Salamon-Radecka w kontekcie wystawy „Formici” w Paacu Prezydenckim omawia ten ruch w polskiej sztuce. W najnowszym „Arteonie” rwnie Andrzej Szarek rekomenduje twrczo rzebiarza Grzegorza Gwiazdy, a Wojciech Delikta recenzuje film Pierre’a Bismutha, ktry poszukuje tajemniczego dziea Eda Ruschy na pustyni Mojave. W serii dotyczcej rynku sztuki Dorota aglewska odpowiada na pytanie, gdzie szuka dziea. W „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Leszek Sobocki, „Polak”, 1979, olej, pil, 90 x 90 cm, fot. Muzeum Narodowe w Krakowie, obraz eksponowany w ramach wystawy „#dziedzictwo” w MNK

Sun Yuan & Peng Yu, Angel, 2007, na wystawie w Groningen w kwietniu 2008 (u góry) i podczas Mediations Biennale w Poznaniu w 4 padziernika.

11.10.08 / Piotr Bernatowicz / MARTWY ANIO ODLECIA

W Poznaniu trwa MEDIATIONS BIENNALE, o którym pisa bdziemy w listopadowym ARTeonie. Czci Biennale jest wystawa nowej sztuki chiskiej, której z kolei powicamy aktualny numer. W ramach wystawy pojawia si zagadkowa praca artystycznego duetu Sun Yuan i Peng Yu (www.sunyuanpengyu.com). Jest to anio, a raczej by, bowiem tylko nieliczni mogli go obejrze.

 

Do tych nielicznych naleaa recenzentka Rzeczpospolitej, Monika Makowska. Stworzya barwny opis pracy, który pozwol sobie przytoczy: „Czy kto widzia anioa z bliska? Jest okazja: ley przed wejciem do Centrum Sztuki Zamek. Mia otworzy chisk ekspozycj, jedn z trzech gównych wystaw „Mediacji”. Tymczasem pad. Wyglda okropnie. yse skrzyda; siwe wosy w nieadzie; starcza, pomarszczona skóra. Niebiaski emeryt. Moe posaniec niebios (wydelegowany przez chiski duet Sun Yuan & peng Yu) przeforsowa si – lecia a z Pekinu. A moe zawadzi o jedn z omiuset satelit, oplatajcych Ziemi ciasnym acuchem?”  (Sztuka atakuje Pozna, Rzeczpospolita 05-10-2008 www.rp.pl/artykul/200523.html?print=tak )

 

Anio rzeczywicie lea przed wejciem pod czujnym okiem stranika na krzeseku – przynajmniej jeszcze w dzie po wernisau, gdy odwiedziem wystaw i zrobiem zdjcie. Jak si okazuje unikatowe, bo ju nastpnego dnia znikn. Stranik musia chyba przysn, a tymczasem anio-emeryt otrzepa si i polecia dalej...

 

Dyrektor Biennale, Tomasz Wendland wyjani wczoraj podczas „chiskiego” spotkania w poznaskiej ASP zagadk nagego zniknicia anioa. Artyci przywieli go na Biennale, umiecili przed zamkiem, sfotografowali, a nastpnie... zabrali  i wyjechali. Pono na nastpn wystaw czy targi sztuki do Londynu.

 

Có, Chiczycy rzeczywicie imponuj zawrotnym tempem rozwoju. Widocznie przekada si ono take na ekspresowo wystawiania dzie sztuki. Moe dlatego powolni Europejczycy nie mog dostrzec o co waciwie chodzi w tym dynamicznym rozwoju chiskiej awangardy, która jak meteor czy raczej jak anio przelatuje nad wiatem.

 

Na szczcie wikszo prac jest wci na miejscu, jest wic po co si wybra do Zamku i innych miejsc Biennale.

Komentarze:
dlaczego
nauczka dla opieszaych. Wystawy Biennale naleao obejrze najpniej na drugi dzie po wernisau, bo nie tylko ten przykad pokazuje, e prace znikaj, cichn, albo najzwyczajniej w wiecie przestaj dziaa...
25h
abstrahujc ju nawet od tej konkretnie pracy, czy brak staej ekspozycji umniejsza jako projektowi, czy efemeryczno w kontekcie biennale to wada? hm..
piotr.b
Efemeryczno eksponowania pracy nie umniejsza jej wartoci – to logiczny wniosek. Bo dlaczego ma by wane czy dana praca jest w danym miejscu przez jeden dzie czy cay miesic?

Ale dotykamy tu pewnego paradoksu –a posta anioa udajcego martwego wprowadza tu, by tak rzec, symboliczn aur.
Praca musi by eksponowana – dziki temu istnieje. I nabiera konkretnej, nie tylko artystycznej, wartoci. Bo gdyby byo inaczej, nie byoby te pewnie wystaw. wiadectwem oprcz wpisu do cv jest zdjcie, ktre mona zrobi w minut i zabra prac. Wic pytanie czy ta praca rzeczywicie bya wystawiana na Biennale? Moe dojdziemy do takiego momentu, e wszystkie prac, jak ten anio, wylduj drtwiejc przez chwil jak martwe uki i potem znikn. Takie przenone biennale, ktre przyleci jednym specjalnym samolotem z ekip fotografw i poleci dalej. W sumie jest to kuszca propozycja i pewnie niedugo kto to podchwyci.
Tylko tak naprawd czemu jeszcze potrzebujemy tego kontaktu prac z twardym podoem? Czy to jaki strzp benjaminowskiej aury, ktrej mimo rozwinitej do granic moliwoci technicznej reprodukcji nie chcemy pozbawia dziea?
25h
no wanie, to gdzie i jak dugo jest eksponowana/dzieje si dana praca nie ma znaczenia o tyle, o ile nie stanowi to o jej istocie. proste zaoenie na wstpie - skoro artysta postanowi si "zwin", to tak wanie miao by i nie ma co roztrzsa "czasu trwania" (szczeglnie jako kwestii wartociujcej). swoj drog, czy kto - nie wystawiajc si na mieszno - zarzuci malarzowi, e np. nie do starannie wymaza owek? ;) ..odrobin zaufania do artystw!

sugerowanie, e moe chodzi jedynie o kolejn pozycj w CV/fotk (bywa), to raczej uwaga do kuratorw (zakadajc, e elementem ich pracy jest weryfikacja wartoci), e si na takie co api.
..odrobin zaufania do kuratorw! ;)

wtpliwo, czy skoro krtko, to czy praca w ogle bya wystawiona na Biennale, brzmi jak do wci czsty dylemat - czy skoro artysta mao pokaza/mao si narobi, zasuguje na rwnie du, jak inni uwag/honorarium ;)

25h
(na kolanie, przepraszam za literwki/szyk ;)
piotr.b
akurat w tym przypadku trudno mwi, e szybkie "zwinicie" pracy jest jej wanym elementem i z gry zaoone (przynajmniej dyrektor biennale o tym nie wiedzia), raczej to troch nieeleganckie wzgldem innych artystw i take publicznoci, ktra chciaaby obejrze bardzo fajn prac. Wic odrobin szacunku dla publicznoci :)

to, e chodzi o kolejn pozycj w cv/fotk to wanie sugestia kuratora czy te dyrektora biennale, ktry tak tumaczy podczas naszego pitkowego spotkania nage pojawienie si i zniknicie pracy, wic w tym przypadku ufam mu na 100% :)

absolutnie nie sdz, eby artysta si mao narobi przy takiej hiperrealistycznej rzebie, przecie ona jest bardzo starannie zrobiona, wiem bo akurat mogem j zobaczy z bliska :)
agatKa
Znalazam anioka, jest w niebie siedzi po prawicy boga ojca wspczesnych artystw Charlesa Saatchi. Praca Chiczykw znajduje si na wystawie „The Revolution Continues: New Art from China” w londyskiej The New Saatchi Gallery. Wystaw otwarto 9 padziernika 2008 i potrwa do 18 stycznia 2009. Czyli midzy targami a wystaw ;)))
http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/yu_yuan.htm?section_name=china_art
http://www.visitlondon.com/events/detail/4043123

Przykro mi „25h” zniknicie pracy nie miao nic wsplnego z jej kontekstem. Po prostu organizatorzy nie wywizali si ze swoich obowizkw, nie podpisali umowy o wypoyczenie na cile okrelony okres rwnoznaczny z czasem biennale.
Od samego pocztku byo wiadomo, e praca bdzie w Poznaniu tylko kilka dni.

Zastanawia mnie, czy organizatorzy zapacili za np. transport, ubezpieczenie, bilety dla osb, ktre j montoway? W przypadku prac z Azji koszty mogy by bardzo wysokie. Jeli tak to najprawdopodobniej zmarnowano mnstwo pienidzy, ktre mogy by przeznaczona np. na promocje, lub zmniejszenie kosztw katalogu, biletw itd.

A tak na marginesie jak obserwuje sztuk chisk to si zastanawiam gdzie koczy si efekt a zaczyna efekciarstwo? Czy nie jest tak e niedugo scenografia z hollywoodzkich filmw zacznie obowizywa jako nowy kanon w sztuce.

Pozdrawiam
25h
zasadnicz kwesti jest to, e ta sama materialnie figura, skomponowana na dwa rne sposoby, tworzy zupenie rne instalacje. w rzymie „anio” ley porodku charakterystycznej woliery, jest pochwycony w puapk i wystawiony na widok publicznoci. w odzi to rozbitek, roztrzaskany o fasad ck zamek. dwie rne prace, dwie sytuacje.. w pierwszej istotna jest ekspozycja „ciaa”, w drugiej natomiast to, e ono spado - jestemy tylko przypadkowym wiadkiem wypadku. trucho znikno, pozostay komentarze i jak wida zdjcia.. to nie jest wcale mao/le.

zupenie inn kwesti jest to co dyrektor wiedzia, co chcia, a co mg.. jeli „anio” faktycznie si musia przemieszcza, to raczej trzeba przyzna, e udao si z tego zgrabnie wybrn.

25h
ps. brakiem szacunku dla publicznoci to jest posadzenie stranika na krzele tuz obok ;)
agatKa
Rozbitkiem to anio by w Poznaniu nie w odzi. 25h nie wiedziae najprawdopodobniej tej pracy.
Nie od dzi wiemy, e mio jest lepa. Nie chcesz dostrzec prawdy albo odda w pola w dyskusji - oba podejcia s smutne jak ta sytuacja.
25h
d/pozna nieistotne przejzyczenie.. agatKa - merytorycznie! lub chociaby o tej "prawdzie" ;*
agatKa
Ja ju napisaam, merytorycznie, co mam do powiedzenie w tej sprawie. Rzeba jest w Londynie na 3 miesice – to fakt.
25h szanuje Twoj opinie, po prostu si z ni nie zgadzam. Wybacz, dla pracy nie istotne jest miasto, ale istotne jest jak dugo? Organizatorzy twierdz, e by plan, aby anio lea tak jak gdyby waln w gabinet, ktry by zaprojektowany by Hitlera a ktry mieci si wanie w poznaskim zamku. Ale byy obawy o bezpieczestwo i widoczno pracy - zrezgnowano. Wic moe jednak, miasto/miejsce ma znaczenie. Rozumiem, e si przejzyczye, moe to symptom tego, e warto jeszcze troch si zastanowi nad t spraw.
piotr.b
grunt, e anioek nam si odnalaz, z tego co pisze agatKa jest w Londynie, u Saatchiego i ma si dobrze, tzn. jest znw martwy :)
go niedzielny
a i kontener takich ,,aniokw,, to aden problem zrobi dla Chiczykw... ;)
w latach 80 -tych peno takich anioow leao na trawnikach, na LSKU ,szczeglnie po wypatach...
Skomentuj:
Tylko zalogowani czytelnicy mog dodawa komentarze. Prosz si zalogowa