strona gwna > forum krytykw
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z

Olsztyn
BWA
"Jerzy Nowosielski – Po ladach..."
24.05.2018 - 29.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa bdzie prezentowaa w sposb przekrojowy twrczo Jerzego Nowosielskiego oraz artystw, ktrzy byli z nim blisko zwizani w krakowskim rodowisku artystycznym. Wystawa zaprezentuje te artystw modszych, jego uczniw i tych, ktrzy w szczeglny sposb, dogbnie - zrozumieli istot jego twrczoci i podaj jego ladami – przetwarzajc dowiadczenie twrcze artysty. Ekspozycja bdzie skada si z kilku czci, nawizujcych do sakralnej przestrzeni wityni. Oglna koncepcja wystawy polega na stworzeniu trzech przestrzeni - w nawizaniu do wityni:
1. Narteks, w ktrym wyeksponowane zostan - w formie wielkoformatowych wydrukw, dziea i realizacje Jerzego Nowosielskiego, ktrych z koniecznoci nie mona eksponowa w oryginale: polichromii, witray i ikon na stae zlokalizowanych w przestrzeniach kultowych, albo ju nie istniejcych - jak polichromie w Jerzmanowicach, Gorlicach czy w krakowskiej kaplicy na ul. Dugosza.
2. Nawa, czyli cz gwna - skadajca si z zewntrznego i wewntrznego krgu. W wewntrznym - punktowo owietlone bd znajdowa si oryginalne dziea Nowosielskiego. W zewntrznym krgu - dziea jego uczniw i "duchowych spadkobiercw".
3. Do przestrzeni ostatniej przechodzi si bdzie pod wielkim caunem - specjalnie na t wystaw wykonan kompozycj Grety Leko nawizujc do paszczenic Jerzego Nowosielskiego. W przestrzeni tej bdzie prezentowany w trybie cigym film (rwnie specjalnie wykonany dla tej wystawy) o najlepszej realizacji Nowosielskiego, wystroju - polichromii cerkwi w Growie Iawieckim. Wystawie towarzyszy bdzie katalog.

MICHA BOGUCKI - kurator wystawy. Artysta malarz. Absolwent ASP w Warszawie. Dyplom w 1973 r. Dyrektor Muzeum Ikon w Warszawie od 2009 r. Kurator wystaw Jerzego Nowosielskiego w Moskwie - 2000; Walencji, Sarantiago de Compostella, Saragossie, Barcelonie - 2004; Warszawie (Krlikarnia) - 2005; Wabrzych (BWA, Zamek Ksi) - 2007; Bukareszcie - 2008. Kurator wystaw malarstwa, fotografii, architektury, witrau polskiego w Galerii Karvasla w Tbilisi 2009 - 2017. Wsporganizator midzynarodowych Festiwali; Kina Autorskiego BIAFF w Batumi 2007 - 2017 i Animacji w Nikozii/Gruzja 2011 - 2017.
dr MAGORZATA BOJARSKA-WASZCZUK - koordynatorka. Urodzona w 1971 roku w Olsztynie. Dyplom w Akademii Sztuk Piknych w Poznaniu w 1996 roku na Wydziale Edukacji Artystycznej. W 2012 roku uzyskaa stopie doktora w zakresie sztuk piknych na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1994 roku zwizana z Biurem Wystaw Artystycznych w Olsztynie, pracowaa na stanowisku specjalisty ds plastyki w dziale Upowszechnieniowo-Programowym w latach 1994-2013. W latach 2013-2014 prowadzia galeri Stara Kotownia przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmisko-Mazurskiego w Olsztynie, na stanowisku kierownika galerii. Od 2015 roku jest dyrektorem BWA Galerii Sztuki w Olsztynie. Autorka i kuratorka wystaw m.in: sme drzwi pustki, 2016, BWA Olsztyn, Beata Ewa Biaecka - Efekt aureoli, 2017, BWA Olsztyn, Janusz Poom - Pejza w zagroeniu, 2016, BWA Olsztyn.

Jerzy Nowosielski, „wity Jan Chrzciciel”, 1975, akryl na desce, ikona z grupy Deesis,fot. dziki uprzejmoci Parafii Prawosawnej w Krakowie

[zwi]

W lipcowym „Arteonie”: Andrzej Biernacki recenzuje londysk wystaw „All Too Human: Bacon, Freud and the Century of Painting Life” w Tate Britain, a Tomasz Bika OP w rubryce „Czytanie sztuki” odczytuje akt „David i Eli” Luciana Freuda. Z kolei twrczo Keitha Sonniera, prezentowan w Parrish Art Museum, przyblia Wojciech Delikta. Dziaalno grupy Gyne Punk w kontekcie projektu w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena komentuje natomiast Karolina Staszak.
W najnowszym „Arteonie” ponadto
: prezentacj „300 lat wiedeskiej manufaktury porcelanowej” w Muzeum Sztuki Stosowanej MAK w Wiedniu omawia Grayna Krzechowicz, a wystaw „John Singer Sargent and Chicago’s Gilded Age” w Art Institute Chicago komentuje Aleksandra Kargul. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Krzysztofa Nowickiego. Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, dlaczego w Polsce nie rozwin si art banking, a Agnieszka Salamon-Radecka kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc tym razem sylwetk Augusta Zamoyskiego. W lipcowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 
Okadka: Widok wystawy „All Too Human” w Tate Britain; Lucian Freud, “David and Eli”, 2003-2004, oil on canvas, 1626 x 1740 mm (private collection), fot. © Tate photography, Joe Humphrys

DB Error: syntax error