strona główna
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z

Sanok
BWA Galeria Sanocka
Marcin Pecka, "ex trico"
06.09.2019 - 04.10.2019

"Autor czerpie inspiracje z otaczającego go świata. Pretekstem do namalowania obrazu może być wszystko: pejzaż, wspomniane zwierzęta, napotkani ludzie – rozmowy z nimi, stany emocjonalne, tacka po zjedzonym torcie, kawałek topiącego się loda na chodniku, sierść zgubiona przez jego kota…. Chaos? Raczej wielość bodźców – może czasem meczących, zbyt obciążających – przekształca w swoistą rodzaju wizje na płótnie. Jak mówi sam autor „przełożenie czegoś złego na coś dobrego”. Surrealistyczny świat z obrazów Marcina Pecki daje dużą przestrzeń interpretacyjną każdemu odbiorcy. Żywe, ostre kolory, odważnie stawiane plamy, miękkie, organiczne formy zestawione ze stanowczą prostą geometryczną linią jak i dynamika kontekstualna - wszystko to angażuje wyobraźnię i wciąga widza w iluzyjny świat autora(...)." /Paulina Dębosz/Marcin Pecka (ur. w Bieczu, 1985r.). Przygodę ze sztuką rozpoczął w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu. W 2012 r. obronił licencjat ze specjalizacją grafiki warsztatowej w pracowni prof. Marka Olszyńskiego, a następnie w 2015 r. uzyskał tytuł magistra z wyróżnieniem w pracowni rysunku prof. Stanisława Góreckiego i prof. Marleny Makiel-Hędrzak na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pasją artysty są również podróże. Od 2007 r. zwiedził łącznie 28 krajów na różnych kontynentach, zostawiając swoje obrazy m.in. w Australii, na Filipinach, w Malezji, Norwegii, Niemczech, Danii, Kanadzie oraz w Meksyku. Mieszka i pracuje w Rzeszowie.

Marcin Pecka, "Psychorybokotosowa", mat. pras. Galerii Sanockiej
[zwiń]


Sosnowiec
Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki

06.09.2019 - 06.10.2019
Patronat „Arteonu”

Nie można w pełni zrozumieć teraźniejszości, nie znając przeszłości. Stąd idea, aby polską sztukę współczesną ukazać w kontekście czasowym. Ważne dzieła awangardowe mają bowiem swoje źródła, mają też kontynuacje. Sztuka, tworzona kilkadziesiąt lat temu nadal jest sztuką: może oddziaływać na widza, może wchodzić w dialog z dziełami tworzonymi obecnie, może poruszać. Wystawa ma przeciwdziałać umuzealnieniu dzieł sztuki współczesnej: ich „wypadnięciu” z aktualnego obiegu i postrzeganiu tylko jako pamiątek przeszłości. Ekspozycja będzie prezentować najważniejsze problemy  polskiej sztuki współczesnej: warunki jej rozwoju, podejmowane przez nią tematy, najciekawsze nurty i różnorodność form wypowiedzi. W każdej części zobaczymy dzieła awangardowe z różnych dekad: od pierwszych lat powojennych do najnowszych; prace artystów, którzy zyskali statut mistrza, jak i twórców najmłodszego pokolenia. Chcemy, żeby dzieła wchodziły z sobą w ponadpokoleniowy dialog, tworząc nowe narracje. Otworzy to zwiedzającemu przestrzeń na indywidualny odbiór i refleksję.
Jan Berdyszak, Jerzy Bereś, Judyta Bernaś, Zbigniew Blukacz, Urszula Broll, Tadeusz Brzozowski, Anna Bujak, Karina Czernek, Stanisław Dróżdż, Jerzy Duda-Gracz, Andrzej Dudek-Dürer, Edward Dwurnik, Ryszard Grzyb, Władysław Hasior, Paweł Jarodzki, Jerzy Kałucki, Koji Kamoji, Wassily Kandinsky, Tadeusz Kantor, Elżbieta Kapusta-Kozera, Piotr Kossakowski, Edward Krasiński, Janina Kraupe, Natalia Lach-Lachowicz, Lucjan Mianowski, Michał Minor, Teresa Miszkin, Jerzy Nowosielski, Roman Opałka, Patrycja Pawęzowska, Maria Pinińska-Bereś, Artur Przebindowski, Jacek Rykała, Wilhelm Sasnal, Henryk Stażewski, Andrzej Szewczyk, Ireneusz Walczak, Ewa Zawadzka, Joanna Zdzienicka. Kurator Małgorzata Malinowska-Klimek

Anna Bujak, „Niedobre zakończenie”,2013, stal, brąz, fot. Grzegorz Stadnik, mat. pras. SCS - Zamek Sielecki

[zwiń]

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Wybrana strona dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników.

Jeżeli nie posiadają Państwo konta, proszę się zarejestrować.