strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G J K L Ł P R S W Z KONKURSY

Radom
Muzeum im. Jacka Malczewskiego
"Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego"
04.10.2019 - 31.01.2020
Patronat „Arteonu”

Termin wystawy wiąże się z 90. rocznicą śmierci artysty, która przypada 8 października 2019 roku. Na wystawie zostaną pokazane prace artysty zarówno z kolekcji muzealnych, jak i zbiorów prywatnych. Tematem przewodnim wystawy jest portret i postać kobiety w twórczości Jacka Malczewskiego. Artysta, będąc najznamienitszym przedstawicielem symbolizmu w dziejach malarstwa polskiego, był przede wszystkim znakomitym, a przy tym popularnym portrecistą swoich czasów. Stworzył szereg wizerunków kobiecych zamkniętych w tradycyjnej formule reprezentacyjnej, typowej dla ówczesnych czasów, ale też w wielu portretach umieszczał modelki w alternatywnym świecie mitologii i symbolicznych treści, tak bardzo charakterystycznych dla jego dojrzałej twórczości.
Zamierzeniem wystawy jest również prezentacja wizerunków kobiet, które odegrały znaczące role w życiu artysty. Wśród najważniejszych modelek, które pojawiają się w jego obrazach, są panie wywodzące się z rodzinnego kręgu malarza: matka, siostry, żona i córka. Wielokrotną bohaterką obrazów była ukochana muza – Maria Balowa, mająca ogromny wpływ na rozwój twórczości malarza, czy pojawiająca się na wielu jego późniejszych płótnach Maria Sozańska, żona malarza Michała Sozańskiego. Artysta portretował również wybitne aktorki, m.in. Helenę Marcello, Irenę Solską, czy Helenę Sulimę, a także malarki: Zofię Atteslander oraz przyjaciółkę rodziny i autorkę monografii artysty – Michalinę Janoszankę. Jacek Malczewski w swojej twórczości nie tylko składał hołd kobiecej urodzie, ale również potrafił uchwycić i wydobyć jej charakter i osobowość, co sprawiało, że obraz nie był wyłącznie dekoracyjnym konterfektem modelki. Obrazom prezentowanym na wystawie będą towarzyszyć fotografie kobiet sportretowanych przez artystę. 

Jacek Malczewski, „Pierwiosnek – Portret własny z żoną”, 1905, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie, mat. pras. Muzuem im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

[zwiń]


Rzeszów
BWA
5.Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego - Jesienne Konfrontacje
21.11.2019 - 12.01.2020

Piąta edycja konkursu organizowanego przez rzeszowskie Biuro Wystaw Artystycznych pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Podkarpackiego i Prezydenta Miasta Rzeszowa. Celem Triennale jest ukazanie aktualnych tendencji w sztuce, a także poszukiwanie nowych indywidualności twórczych oraz przedstawienie ich dzieła. W pierwszym etapie konkursu jury w składzie: Dr Monika Małkowska (krytyczka sztuki, projektantka mody, publicystka kulturalna), Prof. Dr hab. Kazimierz Rochecki (artysta malarz, wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), Prof. Dr hab. Mariusz Drzewiński (artysta malarz, wykładowca UMCS w Lublinie), Prof. Andrzej Grenda (artysta malarz, rysownik, wykładowca ASP w Łodzi) oraz kurator konkursu, Piotr Rędziniak (artysta malarz, Dyrektor BWA w Rzeszowie)  dokonało oceny 517 obrazów 208 autorów, kwalifikując do drugiego etapu 98 prac wykonanych przez 60 artystów. Nagrodę Marszałka Województwa Podkarpackiego otrzymała Urszula Dzwonik za pracę pt.: "Nie marudź" , Nagrodą Prezydenta Miasta Rzeszowa uhonorowano Sławomira Tomana za zestaw prac pt.: "Dawni malarze I, II, III" , Nagrodę zakup pracy do zbiorów BWA otrzymał Łukasz Rudecki za obraz pt.: "Fragmentacja III". Przyznano również Wyróżnienie Honorowe Podkarpackiej "Zachęty" Barbarze Porczyńskiej za pracę pt.: "Wenus z Podkarpacia", Wyróżnienie Honorowe BWA w Rzeszowie Agacie Wolniewicz za zestaw prac "Światło I", "Swiatło II", "Światło III" oraz Wyróżnienie Honorowe Zarządu ZPAP w Rzeszowie Marcie Borowieckiej za pracę pt.: "Żywopis kształtu I". Ogólnopolska Wystawa Malarstwa Współczesnego pod nazwą  "Jesienne Konfrontacje" ma swoje bogate tradycje i sięga swoimi korzeniami 1965 roku. Do 1989 odbyło się dwanaście jej edycji. Po kilkunastoletniej nieobecności konkurs został reaktywowany w 2007 r.

[zwiń]

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.