strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L Ł N O P R S T W Z

Bydgoszcz
Bydgoskie Centrum Sztuki
"Imponderabilia | Ala Majewska"
17.09.2019 - 31.10.2019

Wystawa toruńskiej rzeźbiarki to prezentacja prowokująca do pytań o współczesne rozumienie pojęcia „wartości” doświadczanego zarówno w obszarze osobistym, jak i w relacjach międzyludzkich opartych na zasadach uniwersalnych. Ala Majewska przedstawi trzy zestawy prac: Artefakty, Tablice i Betony. Jak pisze artystka: Swoje historie zawieszam w  tym, co znamy, w kodach naszej kultury i historii, tej indywidualnej i grupowej, gdzie rozpoznawalne znaki, pojęcia, obrazy powodują, że czujemy się bezpieczni. [...] Chodzi mi o stworzenie takiej sytuacji, by powstała konstrukcja ukrytych znaczeniowych powiązań nie runęła jak domek z kart w kontakcie z widzem.
Ala Majewska /
Studia i kariera zawodowa związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 roku. Obecnie jest profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych macierzystej uczelni. Zainteresowania twórcze artystki to głównie medal oraz obiekt rzeźbiarski. Autorka jedenastu wystaw indywidualnych i około stu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Dwukrotna stypendystka w kategorii sztuka województwa kujawsko-pomorskiego (2004 i 2015). Członkini Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Medalierskiej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”. Projektantka prestiżowych wyróżnień dla instytucji państwowych i uczelni,  między innymi medali Thorunium, Hereditas Saeculorum, statuetki Convallaria Copernicana. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą (Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy,  Muzeum Wrocławia, Medialia Gallery w Nowym Jorku). Mieszka i pracuje w Toruniu.

[zwiń]

   »

W październikowym „Arteonie”: w rubryce „Duchowość w sztuce” Tomasz Biłka OP pisze o chrystologii Jerzego Nowosielskiego i omawia program artystyczny tego wybitnego twórcy. Wojciech Delikta przybliża postać sławnej kolekcjonerki Peggy Guggenheim w kontekście weneckiej wystawy jej zbiorów. Z kolei pokaz „09.39. Wojna”, zorganizowany przez krakowską Otwartą Pracownię, komentuje Joanna Winnicka-Gburek. Z okazji debaty „Gdzie jest granica? Prawa i godność człowieka a sztuka współczesna”, która odbędzie się na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych 30 października, Karolina Staszak porusza ten temat w najnowszym „Arteonie”. W październikowym „Arteonie” także: toruńskie 11. Triennale Małych Form Malarskich omawia Kajetan Giziński. Agnieszka Salamon-Radecka przygląda się wystawie „Wkraczając w nowy wymiar. Twórczość Sophie Taeuber-Arp”, odbywającej się w CK Zamek w Poznaniu. Wrocławski TIFF Festival recenzuje Wojciech Skibicki. Wystawę „Obiekt – przestrzeń”, zorganizowaną z okazji 100-lecia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, recenzuje Maria Roszyk. Sebastian Kochaniec z kolei recenzuje wystawę Wojciecha Gilewicza pt. „Hanoi Hello!” w białostockiej Galerii Arsenał. Jerzy Fober przedstawia twórczość Andrzeja Szarka. Alicja Wilczak w rubryce „Zaprojektowane” pisze o biżuterii z tworzyw organicznych i naturalnych.W październikowym „Arteonie” ponadto inne artykuły, aktualia i stałe rubryki.

Okładka: Jerzy Nowosielski, „Zbawiciel”, 1965, olej na płótnie, 80 x 60 cm, nieistniejąca od 2015 roku kaplica pw. św. św. Borysa i Gleba Fundacji św. Włodzimierza w Krakowie, fot. Grzegorz Dąbkowicz OP

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Nagrody ARTeonu

2005 - Kamil Kuskowski

Piotr Bernatowicz
Kamil Kuskowski: awangardowa tradycja i współczesność

„ARTeon” przyznaje doroczne nagrody od początku swego istnienia. Laureatami byli dotychczas Marek Sobczyk (1999), Józef Robakowski (2000), Milan Knižák (2001), Jan Berdyszak (2002), Józef Szajna (2003) i Mariusz Dąbrowski (2004). Kryteria, jakimi kierowała się redakcja, mówiły o wadze całokształtu twórczości danego artysty, jakkolwiek nagroda za rok 2004 została przyznana młodemu, dobrze zapowiadającemu się artyście – Mariuszowi Dąbrowskiemu. Nie było to odstępstwo od reguły, ale wskazanie kierunku, jakim powinno się kierować jury kolejnych edycji, tak aby to wyróżnienie służyło promocji młodych i wyróżniających się twórców.
Nie jest to jedyna zmiana. Nowy regulamin Nagrody „ARTeonu” zakłada dwustopniowy proces wyłaniania laureata – chcemy bowiem, aby nagroda nie była jedynie decyzją redakcji pisma (tak było dotychczas), ale wyrazem opinii szerokiego środowiska osób związanych z polską sztuką współczesną. O propozycję kandydatur zwróciliśmy się do kilkudziesięciu krytyków, kuratorów, osób prowadzących galerie komercyjne i non-profit. W wyniku tego powstała lista zawierająca 50 nazwisk nominowanych artystów oraz dwie grupy artystyczne. Listę tę publikowaliśmy w „ARTeonie” (nr 1/2006) oraz na naszej stronie internetowej.
Spośród tej właśnie grupy 10 marca 2006 r. kapituła w składzie: dr Agata Jakubowska (przewodnicząca, UAM w Poznaniu), Lech Kruszona (prezes Domu Wydawniczego „Kruszona” – wydawcy „ARTeonu”), dr Michał Haake (IHS UAM w Poznaniu), Przemysław Jędrowski (zastępca redaktora naczelnego „ARTeonu”), Adam Mazur (doktorant SNS PAN w Warszawie) oraz autor tego tekstu, wyłoniła laureata Nagrody „ARTeonu” za rok 2005, którym został Kamil Kuskowski.
Twórczość Kamila Kuskowskiego należy do najbardziej intrygujących zjawisk artystycznych ostatnich lat. Łódzki artysta świadomie i konsekwentnie poszukuje nowej formuły malarskiej, odwołując się z jednej strony do awangardowej tradycji malarstwa abstrakcyjnego (szczególnie silnej w kontekście łódzkim), z drugiej zaś odnosi się do współczesnej popkultury. Równie istotnym aspektem twórczości Kuskowskiego jest interesująca gra z instytucjami sztuki. Mająca źródła w refleksji konceptualnej subwersywna taktyka artystyczna Kuskowskiego sprawia, że jest artystą, po którym można się spodziewać kolejnych inspirujących projektów. W uznaniu działań łódzkiego artysty jury postanowiło przyznać właśnie jemu Nagrodę „ARTeonu” za rok 2005.
Obok głównej Nagrody „ARTeonu” za rok 2005, przyznanej przez kapitułę, swojego laureata wyłonili także nasi czytelnicy, głosując na stronie internetowej www.arteon.pl.
W głosowaniu wzięło udział 425 internautów, a najwięcej głosów zdobyła Viola Tycz (83), której również składam gratulacje. Szczególną aprobatą internautów cieszyli się również Dorota Buczkowska (63), Marek Sułek (51), Andrzej Wasilewski (44) i Anna Krenz (30).

 w 2015 roku Kamil Kuskowski zwrócił otrzymaną nagrodę