strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B K Ł R S W Z KONKURSY

Radom
Muzeum im. Jacka Malczewskiego
"Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego"
04.10.2019 - 31.01.2020
Patronat „Arteonu”

Termin wystawy wiąże się z 90. rocznicą śmierci artysty, która przypada 8 października 2019 roku. Na wystawie zostaną pokazane prace artysty zarówno z kolekcji muzealnych, jak i zbiorów prywatnych. Tematem przewodnim wystawy jest portret i postać kobiety w twórczości Jacka Malczewskiego. Artysta, będąc najznamienitszym przedstawicielem symbolizmu w dziejach malarstwa polskiego, był przede wszystkim znakomitym, a przy tym popularnym portrecistą swoich czasów. Stworzył szereg wizerunków kobiecych zamkniętych w tradycyjnej formule reprezentacyjnej, typowej dla ówczesnych czasów, ale też w wielu portretach umieszczał modelki w alternatywnym świecie mitologii i symbolicznych treści, tak bardzo charakterystycznych dla jego dojrzałej twórczości.
Zamierzeniem wystawy jest również prezentacja wizerunków kobiet, które odegrały znaczące role w życiu artysty. Wśród najważniejszych modelek, które pojawiają się w jego obrazach, są panie wywodzące się z rodzinnego kręgu malarza: matka, siostry, żona i córka. Wielokrotną bohaterką obrazów była ukochana muza – Maria Balowa, mająca ogromny wpływ na rozwój twórczości malarza, czy pojawiająca się na wielu jego późniejszych płótnach Maria Sozańska, żona malarza Michała Sozańskiego. Artysta portretował również wybitne aktorki, m.in. Helenę Marcello, Irenę Solską, czy Helenę Sulimę, a także malarki: Zofię Atteslander oraz przyjaciółkę rodziny i autorkę monografii artysty – Michalinę Janoszankę. Jacek Malczewski w swojej twórczości nie tylko składał hołd kobiecej urodzie, ale również potrafił uchwycić i wydobyć jej charakter i osobowość, co sprawiało, że obraz nie był wyłącznie dekoracyjnym konterfektem modelki. Obrazom prezentowanym na wystawie będą towarzyszyć fotografie kobiet sportretowanych przez artystę. 

Jacek Malczewski, „Pierwiosnek – Portret własny z żoną”, 1905, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie, mat. pras. Muzuem im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

[zwiń]

   »

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Nagrody ARTeonu

2005 - Kamil Kuskowski

Piotr Bernatowicz
Kamil Kuskowski: awangardowa tradycja i współczesność

„ARTeon” przyznaje doroczne nagrody od początku swego istnienia. Laureatami byli dotychczas Marek Sobczyk (1999), Józef Robakowski (2000), Milan Knižák (2001), Jan Berdyszak (2002), Józef Szajna (2003) i Mariusz Dąbrowski (2004). Kryteria, jakimi kierowała się redakcja, mówiły o wadze całokształtu twórczości danego artysty, jakkolwiek nagroda za rok 2004 została przyznana młodemu, dobrze zapowiadającemu się artyście – Mariuszowi Dąbrowskiemu. Nie było to odstępstwo od reguły, ale wskazanie kierunku, jakim powinno się kierować jury kolejnych edycji, tak aby to wyróżnienie służyło promocji młodych i wyróżniających się twórców.
Nie jest to jedyna zmiana. Nowy regulamin Nagrody „ARTeonu” zakłada dwustopniowy proces wyłaniania laureata – chcemy bowiem, aby nagroda nie była jedynie decyzją redakcji pisma (tak było dotychczas), ale wyrazem opinii szerokiego środowiska osób związanych z polską sztuką współczesną. O propozycję kandydatur zwróciliśmy się do kilkudziesięciu krytyków, kuratorów, osób prowadzących galerie komercyjne i non-profit. W wyniku tego powstała lista zawierająca 50 nazwisk nominowanych artystów oraz dwie grupy artystyczne. Listę tę publikowaliśmy w „ARTeonie” (nr 1/2006) oraz na naszej stronie internetowej.
Spośród tej właśnie grupy 10 marca 2006 r. kapituła w składzie: dr Agata Jakubowska (przewodnicząca, UAM w Poznaniu), Lech Kruszona (prezes Domu Wydawniczego „Kruszona” – wydawcy „ARTeonu”), dr Michał Haake (IHS UAM w Poznaniu), Przemysław Jędrowski (zastępca redaktora naczelnego „ARTeonu”), Adam Mazur (doktorant SNS PAN w Warszawie) oraz autor tego tekstu, wyłoniła laureata Nagrody „ARTeonu” za rok 2005, którym został Kamil Kuskowski.
Twórczość Kamila Kuskowskiego należy do najbardziej intrygujących zjawisk artystycznych ostatnich lat. Łódzki artysta świadomie i konsekwentnie poszukuje nowej formuły malarskiej, odwołując się z jednej strony do awangardowej tradycji malarstwa abstrakcyjnego (szczególnie silnej w kontekście łódzkim), z drugiej zaś odnosi się do współczesnej popkultury. Równie istotnym aspektem twórczości Kuskowskiego jest interesująca gra z instytucjami sztuki. Mająca źródła w refleksji konceptualnej subwersywna taktyka artystyczna Kuskowskiego sprawia, że jest artystą, po którym można się spodziewać kolejnych inspirujących projektów. W uznaniu działań łódzkiego artysty jury postanowiło przyznać właśnie jemu Nagrodę „ARTeonu” za rok 2005.
Obok głównej Nagrody „ARTeonu” za rok 2005, przyznanej przez kapitułę, swojego laureata wyłonili także nasi czytelnicy, głosując na stronie internetowej www.arteon.pl.
W głosowaniu wzięło udział 425 internautów, a najwięcej głosów zdobyła Viola Tycz (83), której również składam gratulacje. Szczególną aprobatą internautów cieszyli się również Dorota Buczkowska (63), Marek Sułek (51), Andrzej Wasilewski (44) i Anna Krenz (30).

 w 2015 roku Kamil Kuskowski zwrócił otrzymaną nagrodę