Galeria Arsenał
"Do zobaczenia po rewolucji. Wystawa na 100-lecie Bauhausu"
19.10.2019 - 18.12.2019
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego
APEL
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawę monograficzną Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga związanego m.in. ze środowiskiem artystycznym dwudziestolecia międzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja będzie pierwszą tak pełną prezentację dzieł artysty, którego twórczość po raz ostatni była przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa będzie obejmowała grafikę artystyczną, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rzeźby. Muzeum zwraca się z prośbą o udostępnienie materiałów związanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje można przesyłać na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiń]
Galeria Miejska bwa
Aleksandra Sojak-Borodo, "Mrówkowiec nad Balatonem"
24.10.2019 - 15.12.2019
Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Etnografii
"Dźwięki pierwotne"
18.05.2019 - 31.12.2019
"Dźwięki pierwotne" to pierwsza wystawa w Oddziale Etnografii
Muzeum Narodowego w Gdańsku, która wykorzystuje przestrzeń całego budynku, a
także ogródek przymuzealny. Na potrzeby ekspozycji powstały oryginalne
instalacje dźwiękowe, wypożyczono wyjątkowe eksponaty i zabytkowe, często już
nieznane instrumenty muzyczne. Przygotowany soundtrack wystawy stałej Oddziału,
który wzbogaci ekspozycję o antropologiczno-muzykologiczną opowieść
o nieistniejącym już świecie. Do zespołu tworzącego projekt zostali zaproszeni
badacze etnomuzykolodzy, muzycy oraz artyści współcześni, wszystko po to, by
stworzyć interaktywną, atrakcyjną wizualnie i odbieraną wieloma
zmysłami wystawę, która pozwoli wejść w sferę dźwięków i poznać sekrety polskiej
muzyki ludowej. Namawiamy też do aktywnego uczestnictwa: słuchania, grania i
tańczenia!
Wystawa „Dźwięki pierwotne” przybliża fenomen dźwięku w kulturze, jego
ewolucji, funkcji i ról. Temat ten został ukazany na trzech poziomach: dźwięków
naturalnych, muzyki ludowej wyrastającej z dźwięków pierwotnych oraz wtórnego
zainteresowania muzyką tradycyjną, inspiracji i jej przetwarzaniu przez
współczesnych artystów.
Pierwszy poziom jest poświęcony relacji dźwięków człowiek – natura, a
więc naśladowaniu dźwięków natury, naturalnym instrumentom (patyki, kamienie,
źdźbła traw), dźwiękom pracy ludzkiej, wpływowi dźwięków na ciało, sygnałom oraz
dźwiękom magicznym. To wokół tej problematyki – dźwięków pierwotnych – jest
osnuta koncepcja wystawy i placu zabaw dla dzieci. Oprócz szumu drzew i strumyka
tematem są między innymi pejzaże dźwiękowe dziewiczego krajobrazu, utracona
równowaga dźwięku i ciszy czy melodia wsi. Nie sposób pominąć kwestii siły
ludzkiego brzmienia w świecie naturalnych dźwięków, wszak przez wiele wieków
najgłośniejszym słyszalnym sztucznym dźwiękiem było bicie dzwonu czy złowrogie
huki armat.
Drugi, najobszerniejszy poziom wystawy, dotyczy szeroko
rozumianej polskiej muzyki ludowej. Celem wystawy jest uchwycenie pejzażu
dźwiękowego dawnej wsi, zdefiniowanie polskiej muzyki ludowej, ukazanie
jej charakterystycznych elementów (w zależności od regionu i grup etnicznych),
funkcji, ewolucji, bogactwa instrumentów muzycznych, wreszcie – twórców i
muzyków. Ta część wystawy jest poświęcona następującym relacjom: muzyka
a obrzędy, muzyka a religijność, muzyka a życie codzienne. Wydarzenia ze sfery
sacrum i profanum. Wystawa porusza także temat więzi człowieka z instrumentem (i
muzyków, i twórców), a także wizerunku muzyka, jego roli w społeczeństwie,
pełnionych funkcji intensywności doznań muzycznych. Na koniec zainteresowani
mogą się zapoznać z historią badań nad dźwiękiem, nagrań terenowych czy
archiwaliami.
Trzeci poziom tematyczny wystawy stanowi próbę ukazania wpływu muzyki
na kompozytorów klasycznych i popularnych oraz współczesnych artystów
audiowizualnych, jak również pokazania analogii między muzyką wsi a jazzem i
bluesem, opartej o fenomen improwizacji.
Wystawie towarzyszy książka dla
dzieci Brzdęk. Jak złapać dźwięk autorstwa Pawła i Piotra Sitkiewiczów
z ilustracjami Agaty Królak. Dodatkowo, zapraszamy na październikową konferencję
naukową, a także sympozja popularnonaukowe, wykłady, spotkania oraz prelekcje.
Projekt wzbogaci specjalnie przygotowany program edukacyjny, dostosowany do
odbiorców w różnym wieku, adresowany zarówno do grup zorganizowanych, jak i
rodzin, seniorów, młodzieży i dzieci. Dzięki bogatemu programowi koncertów przez
cały czas trwania wystawy Oddział Etnografii będzie rozbrzmiewał muzyką ludową,
klasyczną i współczesną.
Kuratorzy:
Anna Ratajczak-Krajka, Krystyna Weiher-Sitkiewicz, Waldemar
Elwart; opieka merytoryczna: prof. dr hab. Zbigniew
Jerzy Przerembski (Uniwersytet Wrocławski), dr Robert Losiak (Uniwersytet
Wrocławski), artyści: Marcin Dymiter aka emiter, Sylwester Galuschka
& Konrad Gustawski & Wojciech Wilk, Julie Myers, Florian
Tuercke, Wojciech Zieliński

BWA
"Kontakty – c.d."
08.11.2019 - 14.12.2019

Andrzej Jerzy Lech, Bogdan Konopka, Ewa Andrzejewska, Marek Szyryk, Tomasz Michałowski, Sławoj Dubiel, Janusz Nowacki, Rafał Swosiński, Marek Liksztet, Tomasz Mielech, Jaroslav Beneš i Vaclav Jirásek
Bogdan Konopka, „Verzy”, 1999, mat. pras. BWA Jelenia Góra
[zwiń]Nagrody ARTeonu
2009 - Oskar Dawicki
Oskar Dawicki laureatem Nagrody „Arteonu” 2009
„Arteon” już po raz jedenasty przyznał swoją nagrodę. Spośród 22 nominowanych przez szerokie grono uczestników polskiego świata sztuki artystów (Kuba Bąkowski, Wojciech Bąkowski, Krzysztof Bednarski, Piotr Bosacki, Olaf Brzeski, Marek Chlanda, Oskar Dawicki, Wojciech Doroszuk, Wojciech Duda, Roman Dziadkiewicz, Jarosław Fliciński, Łukasz Jastrubczak, Anna Konik, Paweł Książek, Maciej Kurak, Zbigniew Libera, Natalia LL, Jan Mioduszewski, Aleksandra Ska, Zdzisław Sosnowski, Magda Starska, Piotr Wysocki) oraz jednej grupy artystycznej (Sędzia Główny) jury w składzie: prof. Anna Markowska, prof. Marcin Berdyszak, Jarosław Denisiuk, dr Łukasz Ronduda oraz Piotr Bernatowicz (bez prawa głosu) wyłoniło laureata, którym został Oskar Dawicki. Oskar Dawicki na polskiej scenie sztuki współczesnej działa już kilkanaście lat. W swojej twórczości odświeża formułę performance, wyrywając tę dziedzinę ze skostnienia, w jakie stopniowo popadała ona w ciągu ostatnich dekad. Oskar Dawicki uważnie komentuje i punktuje mechanizmy współczesnego świata sztuki, stawiając pytania dotyczące statusu współczesnego artysty. Należy także zauważyć jego aktywność w ramach grupy Azorro. W ostatnich dwóch latach Dawicki zrealizował wiele prac, które potwierdzają jego dojrzałość artystyczną i za to właśnie uhonorowało go jury tegorocznej Nagrody „Arteonu”. Laureatami Nagrody „Arteonu” byli dotychczas Marek Sobczyk (1999), Józef Robakowski(2000), Milan Knižak (2001), Jan Berdyszak(2002), Józef Szajna(2003), Mariusz Dąbrowski(2004), Kamil Kuskowski(2005), Jarosław Kozakiewicz(2006), Rafał Jakubowicz(2007) i Basia Bańda (2008).