strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Nagrody ARTeonu

2010 - Zorka Wollny

Zorka Wollny jest godn nastpczyni pierwszej fali artystek, ktra pojawia si w Polsce po wielkiej przemianie ustrojowej w 1989 roku. Jest artystk niezwykle interesujc, a najwaniejsze cechy jej dziaalnoci to: intelektualne oywienie, ciekawo wiata i nietuzinkowe traktowanie – zdawa by si mogo – oklepanych tematw, zamiowanie do wsppracy. Z tych wanie powodw sztuk Wollny trudno zaszufladkowa, bo artystka swobodnie przemieszcza si pomidzy dyscyplinami, korzysta z inspiracji lekturami, zajmuje si teatrem, tacem, muzyk. Zasadniczy dla niej jest kontakt z innymi ludmi – rozmowy i przepywanie idei. Dotychczasowe interpretacje twrczoci Zorki Wollny ujmuj j w kategoriach feministycznej dekonstrukcji patriarchalnych kodw zachowa czy te krytyki instytucji. Taki sposb patrzenia odejmuje jednak dziaalnoci Wollny jej wyjtkowo i aur, jak jest otoczona. Aur t tworzy wraliwo artystki na wizualny aspekt rzeczywistoci, jej empatia w stosunku do osb, ktre obserwuje, wyczulenie na niuanse i pewn nienazywaln nawet jako obrazu, atmosfer, przepyw emocji.
Artystka interesuje si mitami, bajkami i innymi tekstami kultury i ich rol we wspczesnym wiecie: w jej wasnym yciu i w yciu innych ludzi. Poszukuje miejsc pocze midzy sztuk a yciem. W jej przypadku te poczenia przebiegaj jednak w odwrotnym kierunku ni dominujcy w sztuce polskiej ostatnich lat. To nie banalna rzeczywisto zawaszcza sztuk, to ona sama sztuk si staje. Koncert na wysokie obcasy czy akcje w muzeach pokazuj, jak artystka siga po pewne wzory zachowa w wiecie rzeczywistym i przetwarza je na jzyk rytmw i gestw, dwikw, na jzyk sztuki. Zorka Wollny zajmuje si take tematyk rodziny, dojrzewania, siostrzestwa, matek i crek. Zajmuje j dziewczystwo, stawanie si kobiet, kobiece przyjanie. Intryguje j rytualizacja zachowa i modyfikowanie ich w zalenoci od otoczenia, a take gra, odgrywanie rl. To wszystko odnosi do pewnych linii, wtkw, tropw kulturowych.
Jury Nagrody „Arteonu” postanowio zatem wyrni artystk, ktrej sztuka zyskaa ju wasny jzyk i styl, i ktrej zainteresowania s bogate i niebanalne. Zorka Wollny do sztuki uprawianej w Polsce wnosi na pewno wiar w moliwo subtelnego mwienia o yciu wewntrznym, skupienia si w sztuce na relacjach midzyludzkich, na znalezieniu perspektywy wewntrznej w badaniu tego, jak odnale si w wiecie; przynosi wiar w rol fantazji, posugiwania si intuicj i swobodnego czerpania z rnych dziedzin kultury, bez popadania w papierow erudycj.
Magdalena Ujma, przewodniczca Kapituy Nagrody „Arteonu” 2010

w 2015 roku Zorka Wollny zwrcia otrzyman nagrod