strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C D G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Nagrody ARTeonu

2010 - Zorka Wollny

Zorka Wollny jest godn nastpczyni pierwszej fali artystek, ktra pojawia si w Polsce po wielkiej przemianie ustrojowej w 1989 roku. Jest artystk niezwykle interesujc, a najwaniejsze cechy jej dziaalnoci to: intelektualne oywienie, ciekawo wiata i nietuzinkowe traktowanie – zdawa by si mogo – oklepanych tematw, zamiowanie do wsppracy. Z tych wanie powodw sztuk Wollny trudno zaszufladkowa, bo artystka swobodnie przemieszcza si pomidzy dyscyplinami, korzysta z inspiracji lekturami, zajmuje si teatrem, tacem, muzyk. Zasadniczy dla niej jest kontakt z innymi ludmi – rozmowy i przepywanie idei. Dotychczasowe interpretacje twrczoci Zorki Wollny ujmuj j w kategoriach feministycznej dekonstrukcji patriarchalnych kodw zachowa czy te krytyki instytucji. Taki sposb patrzenia odejmuje jednak dziaalnoci Wollny jej wyjtkowo i aur, jak jest otoczona. Aur t tworzy wraliwo artystki na wizualny aspekt rzeczywistoci, jej empatia w stosunku do osb, ktre obserwuje, wyczulenie na niuanse i pewn nienazywaln nawet jako obrazu, atmosfer, przepyw emocji.
Artystka interesuje si mitami, bajkami i innymi tekstami kultury i ich rol we wspczesnym wiecie: w jej wasnym yciu i w yciu innych ludzi. Poszukuje miejsc pocze midzy sztuk a yciem. W jej przypadku te poczenia przebiegaj jednak w odwrotnym kierunku ni dominujcy w sztuce polskiej ostatnich lat. To nie banalna rzeczywisto zawaszcza sztuk, to ona sama sztuk si staje. Koncert na wysokie obcasy czy akcje w muzeach pokazuj, jak artystka siga po pewne wzory zachowa w wiecie rzeczywistym i przetwarza je na jzyk rytmw i gestw, dwikw, na jzyk sztuki. Zorka Wollny zajmuje si take tematyk rodziny, dojrzewania, siostrzestwa, matek i crek. Zajmuje j dziewczystwo, stawanie si kobiet, kobiece przyjanie. Intryguje j rytualizacja zachowa i modyfikowanie ich w zalenoci od otoczenia, a take gra, odgrywanie rl. To wszystko odnosi do pewnych linii, wtkw, tropw kulturowych.
Jury Nagrody „Arteonu” postanowio zatem wyrni artystk, ktrej sztuka zyskaa ju wasny jzyk i styl, i ktrej zainteresowania s bogate i niebanalne. Zorka Wollny do sztuki uprawianej w Polsce wnosi na pewno wiar w moliwo subtelnego mwienia o yciu wewntrznym, skupienia si w sztuce na relacjach midzyludzkich, na znalezieniu perspektywy wewntrznej w badaniu tego, jak odnale si w wiecie; przynosi wiar w rol fantazji, posugiwania si intuicj i swobodnego czerpania z rnych dziedzin kultury, bez popadania w papierow erudycj.
Magdalena Ujma, przewodniczca Kapituy Nagrody „Arteonu” 2010

w 2015 roku Zorka Wollny zwrcia otrzyman nagrod