strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G K P R S T W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »

W kwietniowym „Arteonie”: nad kondycj wspczesnej rzeby zastanawia si Karolina Staszak. O sztuce w przestrzeni publicznej, m.in. o monumencie Jeffa Koonsa, ktry – wedug artysty – upamitnia ofiary zamachw terrorystycznych w Paryu oraz o kontrowersjach wok tej pracy pisze Wojciech Delikta. Projekt upamitniajcy ofiary katastrofy smoleskiej, przygotowany przez Jerzego Kalin, omawia Piotr Bernatowicz. W najnowszym „Arteonie take: wystaw „Paderewski” w Muzeum Narodowym w Warszawie recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, a prezentacj Ediego Hili w warszawskim MSN omawia Andrzej Biernacki. W kwietniowym „Arteonie” rwnie: Zbigniew Makowski recenzuje wystaw „Bestiarium”, odbywajc si w Gdaskiej Galerii Gntera Grassa, Dorota aglewska kontynuuje cykl artykuw o rynku sztuki, Tomasz Bika rekomenduje twrczo Stanisawa Wjcickiego, a Marcin Krajewski przyglda si twrczoci Tomasza Daca. Z kolei Aleksandra Sikorska pisze o rocznicowej wystawie w Muzeum Kolumby w Kolonii. W najnowszym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Grzegorz Gwiazda, „Stojcy inaczej”, ywica akrylowa, 150 cm, , dziki uprzejmoci artysty

Nagrody ARTeonu

2012 - Piotr Bosacki

Nagroda "Arteonu" 2012 dla Piotra Bosackiego
Jury Nagrody „Arteonu” 2012 w skadzie: Krzysztof Jurecki, Janusz Marciniak, Jan Michalski (przewodniczcy jury), Agnieszka Orowska oraz Kazimierz Piotrowski postanowio przyzna to wyrnienie Piotrowi Bosackiemu. Jury dokonao wyboru spord 23 artystw nominowanych do Nagrody „Arteonu” przez szerokie grono kuratorw, krytykw, osb prowadzcych galerie oraz artystw.
Piotr Bosacki ukoczy ASP w Poznaniu i by zwizany z nieformaln grup Penerstwo, tworzon przez takich artystw, jak Wojciech Bkowski, Tomasz Mrz, Konrad Smoleski, Radek Szlaga. „Sztuka uprawiana przez czonkw Penerstwa nie jest bardzo mdr sztuk dla intelektualistw” – pisa Piotr Bosacki w swoistym manifecie Penerstwa („Penerstwo”). Sam Bosacki jest przede wszystkim twrc filmw animowanych, do ktrych przygotowania wykorzystuje tanie materiay, jak guziki, nitki, kawaki tektury, a ktrych „matematyczna estetyka, zimna logika zdarze i przewidywalno stawiaj go poza intuicyjnoci, przypadkowoci i wstrtem do potocznej estetyki wikszoci grupy” – jak pisa Przemysaw Jdrowski w „Arteonie” („Grupa na cae zo?”, „Arteon” nr 8/2009). W 2012 roku Piotr Bosacki opublikowa prac doktorsk  „Urzdzenie elementw”, a take zaprezentowa swoje prace na dwch wanych wystawach: „Da si wytrzyma” w Schmela-Haus w Dsseldorfie wsplnie z Wojciechem Bkowskim oraz „Nie za bardzo” w Galerii Arsena w Biaymstoku. Wsppracuje z poznask Galeri Stereo.
Czonkowie jury tak uzasadniaj swj werdykt:
Janusz Marciniak: oddaem gos na Piotra Bosackiego, poniewa jego twrczo jest bardzo osobista. Wyrnia si przekonujc artystycznie prostot rodkw formalnych. W poetyce jzyka, ktrym posuguje si Bosacki, przejawia si co poznaskiego... Jednoczenie ten jzyk jest form poznania. Idiomatyczno twrczoci Bosackiego stanowi jej si i wiadczy o autentycznoci tego artysty. Bosacki ujmuje poczuciem humoru i autoironi, a co najwaniejsze, prowokuje do refleksji nad pojciem sztuki. Anarchizuje to pojcie, prbuje uwolni je od ideologii, estetyzmu i hipokryzji, czyli otwiera i odwiea. Moim zdaniem, wbrew temu, co artysta napisa we wspomnianym wyej tekcie, to jest twrczo „dla intelektualistw”, ktra posiada walory ikonograficzne, literackie i filozoficzne, a wic wymaga inteligencji, wiedzy i wraliwoci od odbiorcw. Wrd nominowanych do Nagrody „Arteonu” znalazo si wiele osb zasugujcych na t nagrod. Przyznanie jej Bosackiemu jest wsparciem udzielonym autonomii sztuki i niezalenoci artystycznej w ogle.
Krzysztof Jurecki: W pierwszej turze gosowania, ktre wspominam jako ciekaw wymian pogldw, do nagrody zgosiem trzech artystw. Na pierwszym miejscu Piotra Bosackiego (intelektualizm, nowa forma i swoisty intermedializm), na drugim ukasza Surowca (pokonanie (?) niemonoci, jakie ujawniay si wielokrotnie w bardzo wanej twrczoci Krzysztofa Wodiczki), a na trzecim – przy duych wtpliwociach – Juli Curyo (za tworzenie nowej formuy malarstwa fotorealistycznego). Moja opinia dotyczca dwch pierwszych artystw bya bliska ocenie Janusza Marciniaka. W kolejnej turze dyskutowalimy przede wszystkim o Bosackim i Surowcu, poniewa inne kandydatury (Monika Szwed, Rafa Milach) nie miay szans. Wygra Bosacki, poniewa jego postawa jest bardziej skrystalizowana, rozpoznawalna, natomiast przy Surowcu mielimy wicej wtpliwoci. Oczywicie, zdaj sobie spraw, e skad kapituy nie by przypadkowy, ale nagroda „Arteonu” w dalszym cigu ma swoje znaczenie, w przeciwiestwie do innych.
Kazimierz Piotrowski: Bosacki ujmuje mnie niezwyk poetyk, ktr realizuje zarwno w swych obiektach, animowanych filmach, jak i w wykadach. Trudno dzi znale wrd modych polskich artystw kogo, kto z rwn maestri i polotem realizowaby asteiologiczny program, ktry w 2007 roku zarysowaem na wystawie „Dowcip i wadza sdzenia (asteizm w Polsce)”, a przy tym dowcipkowaby z mask Bustera Keatona. Potrafi on wynajdywa prostymi rodkami minimalistyczne disegno dla swej egzystencjalnej, gbokiej myli, nie rezygnujc przy tym z estetycznych walorw nonsensu, uwypuklonych na tle zapoycze z common sense’u, filozofii czy nauk cisych. Bosacki bowiem tylko rezonuje, czyli rozmyla o wanych sprawach yciowych bez potrzeby ugruntowania swego mylenia we wiarygodnych faktach i zasadach epistemy. za si w oku krci, poniewa przypomina mi inwencj i formalny rezon nieyjcego ju, niestety, Andrzeja Partuma. Nadmieni te, e podczas obrad jury proponowaem wczeniej nominacj ukasza Surowca, ale z zupenie innych wzgldw.

w 2015 roku Piotr Bosacki zwrci otrzyman nagrod