strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W padziernikowym „Arteonie” Michal Haake przyglda si dwm wizjom Polski, prezentowanym w Muzeum Narodowym w Krakowie na pokazie „#dziedzictwo” oraz na wystawie staej w Pawilonie Czapskiego. Z kolei Andrzej Biernacki komentuje wynik tegorocznej edycji Spojrze i wystaw pokonkursow w Zachcie, Karolina Staszak komentuje wystaw „Zwyke rzeczy” w Czytelni Sztuki w Gliwicach i towarzyszc jej dyskusj „Zwyke rzeczy, dobre rzeczy?” z udziaem filozofw, etykw, historykw sztuki i dziennikarzy. W najnowszym „Arteonie” w ramach „Czytania sztuki” Piotr Bernatowicz interpretuje „Sztuk konsumpcyjn” Natalii LL.Aleksandra Sikorska recenzuje prezentacj „By kobiet” w Paacu Schoena w Sosnowcu. Twrczo Ferdinanda Hodlera przy okazji wystawy w Leopold Museum w Wiedniu przyblia Aleksandra Kargul. Kontynuujc seri zwizan ze stuleciem awangardy w Polsce, tym razem Agnieszka Salamon-Radecka w kontekcie wystawy „Formici” w Paacu Prezydenckim omawia ten ruch w polskiej sztuce. W najnowszym „Arteonie” rwnie Andrzej Szarek rekomenduje twrczo rzebiarza Grzegorza Gwiazdy, a Wojciech Delikta recenzuje film Pierre’a Bismutha, ktry poszukuje tajemniczego dziea Eda Ruschy na pustyni Mojave. W serii dotyczcej rynku sztuki Dorota aglewska odpowiada na pytanie, gdzie szuka dziea. W „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Leszek Sobocki, „Polak”, 1979, olej, pil, 90 x 90 cm, fot. Muzeum Narodowe w Krakowie, obraz eksponowany w ramach wystawy „#dziedzictwo” w MNK

Nagrody ARTeonu

2013 - The Krasnals

Ju po raz 15., magazyn o sztuce „Arteon” przyzna swoj nagrod. Jak co roku, procedura wyaniania laureata bya dwustopniowa. Najpierw prosilimy krytykw, kuratorw, dyrektorw galerii publicznych i prywatnych o zgaszanie kandydatw – artystw i grup artystycznych – ktrzy w minionym roku wykazali si wyjtkowymi osigniciami. Na nasz apel odpowiedziao tym razem 31 specjalistw. Grup t uzupeniy nominacje zgoszone przez czonkw naszej redakcji. Razem uzyskalimy szerok list 37 artystw i 2 grup artystycznych. Nastpnie redakcja „Arteonu” powoaa jury, w ktrego skad weszli: Anna Potocka – dyrektor Galerii Sztuki Wspczesnej w Opolu, Sawomir Marzec – artysta, krytyk i teoretyk sztuki, autor m.in. ksiki „Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld”, oraz Jerzy Stelmach – kolekcjoner, autor ksiki „Uporczywe upodobanie. Zapiski kolekcjonera”.

Grupa The Krasnals powstaa 1 kwietnia 2008 roku w kontekcie wystawy Wilhelma Sasnala w warszawskiej Zachcie. Artyci The Krasnals parodiowali styl malarstwa Sasnala, krytycznie odnosili si do jego wypowiedzi i zaangaowania politycznego. Stopniowo obszar ich zainteresowania si poszerza, The Krasnals wzili na warsztat polski art world. „W polskim wiatku artystycznym wszystko jest ustalone i poukadane, kady ma swoje poletko, o ktre bije si z innymi. Gra jest warta wieczki, bo ze sztuk wi si due pienidze. Mao kto mwi to, co naprawd myli. (…) Zjawiaj si ludzie, niby goszcy jak odnow, a tymczasem konserwujcy wiatek coraz bardziej. No i wreszcie pojawili si Krasnale, ktrzy wkadaj kij w mrowisko i to wszystko adnie i dowcipnie pokazuj” – pisaa o grupie The Krasnals Iza Kowalczyk (Iza Kowalczyk, „The Krasnals revolution”, 27 maja 2008, strasznasztuka.blox.pl).

Jednak wykazywanie absurdw, faszu i konformizmu wiata sztuki nie wystarczao The Krasnals, wkrtce zaczy ich interesowa take absurdy z innych dziedzin: kultury, biznesu, a take polityki polskiej i wiatowej. Sum swoich przemyle na temat wspczesnej Polski zawarli w monumentalnym dziele „Bitwa pod Grunwaldem / Statek gupcw”, bdcym oczywicie parafraz obrazu Jana Matejki. Obraz ten zosta w ubiegym roku wyeksponowany w Galerii Domu Aukcyjnego REMPEX, a na amach „Arteonu” ciekawie analizowa to dzieo Andrzej Biernacki (Andrzej Biernacki, „Prekrasnal, czyli faza na parafrazy. »Bitwa pod Grunwaldem / Statek Gupcw« grupy The Krasnals”, „Arteon” nr 9/2013). Czonkowie grupy do dzi pozostaj nieznani, a Nagroda „Arteonu” jest pierwsz nagrod przyznan tej grupie.
Serdecznie gratuluj grupie The Krasnals tego wyrnienia, a osobom, ktre zdecydoway si odpowiedzie na nasz prob o przesanie nominacji – bardzo dzikuj.

Piotr Bernatowicz

redaktor naczelny „Arteonu”