strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W padziernikowym „Arteonie” Michal Haake przyglda si dwm wizjom Polski, prezentowanym w Muzeum Narodowym w Krakowie na pokazie „#dziedzictwo” oraz na wystawie staej w Pawilonie Czapskiego. Z kolei Andrzej Biernacki komentuje wynik tegorocznej edycji Spojrze i wystaw pokonkursow w Zachcie, Karolina Staszak komentuje wystaw „Zwyke rzeczy” w Czytelni Sztuki w Gliwicach i towarzyszc jej dyskusj „Zwyke rzeczy, dobre rzeczy?” z udziaem filozofw, etykw, historykw sztuki i dziennikarzy. W najnowszym „Arteonie” w ramach „Czytania sztuki” Piotr Bernatowicz interpretuje „Sztuk konsumpcyjn” Natalii LL.Aleksandra Sikorska recenzuje prezentacj „By kobiet” w Paacu Schoena w Sosnowcu. Twrczo Ferdinanda Hodlera przy okazji wystawy w Leopold Museum w Wiedniu przyblia Aleksandra Kargul. Kontynuujc seri zwizan ze stuleciem awangardy w Polsce, tym razem Agnieszka Salamon-Radecka w kontekcie wystawy „Formici” w Paacu Prezydenckim omawia ten ruch w polskiej sztuce. W najnowszym „Arteonie” rwnie Andrzej Szarek rekomenduje twrczo rzebiarza Grzegorza Gwiazdy, a Wojciech Delikta recenzuje film Pierre’a Bismutha, ktry poszukuje tajemniczego dziea Eda Ruschy na pustyni Mojave. W serii dotyczcej rynku sztuki Dorota aglewska odpowiada na pytanie, gdzie szuka dziea. W „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Leszek Sobocki, „Polak”, 1979, olej, pil, 90 x 90 cm, fot. Muzeum Narodowe w Krakowie, obraz eksponowany w ramach wystawy „#dziedzictwo” w MNK

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapitua w skadzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Czstochowie), Ewa D. Bogusz-Botu (krytyk sztuki, filozof, zwizana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisaw Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowia przyzna Nagrod „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybr by niejednogony. Spord 12 artystw zgoszonych wczeniej przez przedstawicieli wiata sztuki, jurorzy rozwaali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazw Natalii Rybki due zainteresowanie wzbudziy rzeby Grzegorza Gwiazdy, do ktrych przekonywaa Ewa D. Bogusz-Botu: „Bywa, e lansowane s tezy o rzekomym kocu rzeby, ktra obecnie miaaby by interwencj spoeczn, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, spoecznie i krytycznie zaangaowanym ni estetycznym, gdzie liczy si forma jako nonik treci. Prace Grzegorza Gwiazdy s dowodem, e rzeba – ta oparta o form – miewa si dobrze. Bazujc na tradycji mistrzw, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukajc dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znacze”. Wysoko ocenia rzeby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryy poczone z umiejtnoci syntezy”. Take fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przycigny uwag jurorw. Jednak w zwizku z jej pracami pojawio si m.in. pytanie – do jakiego stopnia mona estetyzowa lk, bl czy mier?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyzna Nagrod „Arteonu” malarce, ktr w pierwszym etapie Konkursu nominowa Andrzej Saj wraz z redakcj pisma „Format”. Stanisaw Baj argumentowa: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemn, rnorodn i bogat przestrze wyrazow, zanurzone w przeszoci i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym s tu uyte proste rodki malarskie, ale z du swobod”. Barbara Major zauwaya: „Artystka rozumie i czuje zmysowo malarstwa”, ale podkrelia, e jej twrczo to nie tylko atrakcyjna forma, ale take „namys nad natur i tajemnic wiata”. Tak wic, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywouje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, ktrej twrczo jest przykadem niezwykle sprawnie powoanej formy – przycigajcej, zapadajcej w pami, a przede wszystkim generujcej treci niebahe.