strona gwna > nagrody ARTeonu

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapitua w skadzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Czstochowie), Ewa D. Bogusz-Botu (krytyk sztuki, filozof, zwizana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisaw Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowia przyzna Nagrod „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybr by niejednogony. Spord 12 artystw zgoszonych wczeniej przez przedstawicieli wiata sztuki, jurorzy rozwaali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazw Natalii Rybki due zainteresowanie wzbudziy rzeby Grzegorza Gwiazdy, do ktrych przekonywaa Ewa D. Bogusz-Botu: „Bywa, e lansowane s tezy o rzekomym kocu rzeby, ktra obecnie miaaby by interwencj spoeczn, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, spoecznie i krytycznie zaangaowanym ni estetycznym, gdzie liczy si forma jako nonik treci. Prace Grzegorza Gwiazdy s dowodem, e rzeba – ta oparta o form – miewa si dobrze. Bazujc na tradycji mistrzw, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukajc dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znacze”. Wysoko ocenia rzeby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryy poczone z umiejtnoci syntezy”. Take fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przycigny uwag jurorw. Jednak w zwizku z jej pracami pojawio si m.in. pytanie – do jakiego stopnia mona estetyzowa lk, bl czy mier?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyzna Nagrod „Arteonu” malarce, ktr w pierwszym etapie Konkursu nominowa Andrzej Saj wraz z redakcj pisma „Format”. Stanisaw Baj argumentowa: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemn, rnorodn i bogat przestrze wyrazow, zanurzone w przeszoci i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym s tu uyte proste rodki malarskie, ale z du swobod”. Barbara Major zauwaya: „Artystka rozumie i czuje zmysowo malarstwa”, ale podkrelia, e jej twrczo to nie tylko atrakcyjna forma, ale take „namys nad natur i tajemnic wiata”. Tak wic, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywouje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, ktrej twrczo jest przykadem niezwykle sprawnie powoanej formy – przycigajcej, zapadajcej w pami, a przede wszystkim generujcej treci niebahe.