strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G K O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Galeria 12
"Pikni malarze"
26.05.2017 - 22.06.2017
Patronat „Arteonu”

"Pikni malarze" to tytu wystawy przygotowanej przez malark Agul Swobod na inauguracj dziaalnoci nowej cieszyskiej galerii. Kuratorka zaprosia do niej malarzy-mczyzn, zainteresowana ich szeroko pojtym piknem oraz prawd emanujc z ich obrazw. Kobieta-malarka dostrzega pikno nie tylko w samych artystach, ale take w harmonii barw, w ksztacie form oraz w perfekcyjnym warsztacie i poziomie wykonania dzie. Poza dniem wernisau artystw reprezentowa bd zarwno obrazy, jak i krtkie dokumenty filmowe – rozmowy zarejestrowane w pracowniach i na spacerach. „Pikno nie istnieje bez brzydoty, jak wiato bez ciemnoci czy dobro bez za. Wzajemnie si uzupeniaj i przenikaj, a zatem brzydkie te moe by pikne...” – zauwaa Artur Trojanowski, ktrego prace s pokazane w Cieszynie. Podobnie Wojciech Pietrasz, w ktrego mrocznych obrazach postaci, niby ulepione z bota, bkaj si po lesie, pustych polach, zarolach. Zapytany o pikno, artysta odpowiada, e „jest to co, co cho na chwil sprawia, e czujemy si wiksi, mdrzejsi, wraliwsi, bardziej ludzcy...”. „Pikno naley do kategorii uniesie i w tym si gwnie objawia” – twierdzi z kolei poeta, malarz, twrca filmikw i obiektw ulicznych Krzysztof Gruse. „Pikno – definiuje z kolei Artur Przebindowski – to dla mnie specyficzna waciwo wiata i zjawisk daleko wykraczajcych poza estetyk. Pikno jest ekstremalne i radykalne w swojej ekspresji. A jednoczenie naturalne, delikatne, stworzone jakby prawem najmniejszego wysiku”. Kacper Dudek twierdzi natomiast, e „pikny to jest czowiek, kiedy mu si zajrzy w oczy”. „Niekiedy zdarza si, e patrzc na obraz dowiadczamy czego, co wykracza poza wiernie oddane podobiestwo, rwnowag form i kolorw. (...) To co, co w pewnym aspekcie wydaje si zbdne, a jednak staje si istot przekazu, wykraczajc poza umiejtnoci warsztatowe” – mwi w rozmowie z Agul Swobod Robert Bubel. Na pytanie o pikno Jarosaw Modzelewski, ktry take przyj zaproszenie do udziau w wystawie „Pikni malarze”, odpowiada artobliwie: „Uywa si sowa pikno potocznie wobec tak rnych faktw, miejsc, osb, dzie, zdarze, e mona i wobec artystw. Pikna jest matematyka (wydaje mi si, e absolutnie), ale take pikna jest piosenka z »Rio Bravo« pt. »My rifle, my pony and me«”.

Robert Bubel, „1...2...3...”, 2016, olej na ptnie, 95 x 110 cm, fot. Tom Swoboda

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapitua w skadzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Czstochowie), Ewa D. Bogusz-Botu (krytyk sztuki, filozof, zwizana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisaw Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowia przyzna Nagrod „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybr by niejednogony. Spord 12 artystw zgoszonych wczeniej przez przedstawicieli wiata sztuki, jurorzy rozwaali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazw Natalii Rybki due zainteresowanie wzbudziy rzeby Grzegorza Gwiazdy, do ktrych przekonywaa Ewa D. Bogusz-Botu: „Bywa, e lansowane s tezy o rzekomym kocu rzeby, ktra obecnie miaaby by interwencj spoeczn, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, spoecznie i krytycznie zaangaowanym ni estetycznym, gdzie liczy si forma jako nonik treci. Prace Grzegorza Gwiazdy s dowodem, e rzeba – ta oparta o form – miewa si dobrze. Bazujc na tradycji mistrzw, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukajc dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znacze”. Wysoko ocenia rzeby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryy poczone z umiejtnoci syntezy”. Take fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przycigny uwag jurorw. Jednak w zwizku z jej pracami pojawio si m.in. pytanie – do jakiego stopnia mona estetyzowa lk, bl czy mier?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyzna Nagrod „Arteonu” malarce, ktr w pierwszym etapie Konkursu nominowa Andrzej Saj wraz z redakcj pisma „Format”. Stanisaw Baj argumentowa: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemn, rnorodn i bogat przestrze wyrazow, zanurzone w przeszoci i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym s tu uyte proste rodki malarskie, ale z du swobod”. Barbara Major zauwaya: „Artystka rozumie i czuje zmysowo malarstwa”, ale podkrelia, e jej twrczo to nie tylko atrakcyjna forma, ale take „namys nad natur i tajemnic wiata”. Tak wic, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywouje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, ktrej twrczo jest przykadem niezwykle sprawnie powoanej formy – przycigajcej, zapadajcej w pami, a przede wszystkim generujcej treci niebahe.