strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z

Bydgoszcz
Bydgoskie Centrum Sztuki
"Imponderabilia | Ala Majewska"
17.09.2019 - 31.10.2019

Wystawa toruńskiej rzeźbiarki to prezentacja prowokująca do pytań o współczesne rozumienie pojęcia „wartości” doświadczanego zarówno w obszarze osobistym, jak i w relacjach międzyludzkich opartych na zasadach uniwersalnych. Ala Majewska przedstawi trzy zestawy prac: Artefakty, Tablice i Betony. Jak pisze artystka: Swoje historie zawieszam w  tym, co znamy, w kodach naszej kultury i historii, tej indywidualnej i grupowej, gdzie rozpoznawalne znaki, pojęcia, obrazy powodują, że czujemy się bezpieczni. [...] Chodzi mi o stworzenie takiej sytuacji, by powstała konstrukcja ukrytych znaczeniowych powiązań nie runęła jak domek z kart w kontakcie z widzem.
Ala Majewska /
Studia i kariera zawodowa związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 roku. Obecnie jest profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych macierzystej uczelni. Zainteresowania twórcze artystki to głównie medal oraz obiekt rzeźbiarski. Autorka jedenastu wystaw indywidualnych i około stu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Dwukrotna stypendystka w kategorii sztuka województwa kujawsko-pomorskiego (2004 i 2015). Członkini Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Medalierskiej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”. Projektantka prestiżowych wyróżnień dla instytucji państwowych i uczelni,  między innymi medali Thorunium, Hereditas Saeculorum, statuetki Convallaria Copernicana. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą (Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy,  Muzeum Wrocławia, Medialia Gallery w Nowym Jorku). Mieszka i pracuje w Toruniu.

[zwiń]

   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Nagrody ARTeonu

2017 - Grzegorz Gwiazda

Grzegorz Gwiazda laureatem Nagrody „Arteonu” za rok 2017. Artystę, spośród 15 twórców proponowanych przez państwowe instytucje wystawiennicze, prywatne galerie i krytyków sztuki, wybrała kapituła w składzie: prof. Jerzy Fober (rzeźbiarz i pedagog), dr Zbigniew Jan Mańkowski (krytyk sztuki) oraz Jarosław Denisiuk (dyrektor Galerii EL w Elblągu). Rzeźbiarz pojawiał się w nominacjach przysłanych do redakcji także w poprzednich latach, a w zeszłym roku jeden z ówczesnych jurorów walczył o niego w finale, jednak ostatecznie kapituła postawiła wtedy na malarstwo. Tym razem wygrywa rzeźba – tradycyjne medium i figuracja. A także po prostu talent.
Jurorzy o Laureacie
Zbyt wiele okołoartystycznych instytucji promuje dzisiaj ekspresję nieudolności, przewrotnie nazywając świeżością to, co nie jest obciążone talentem. Spośród kandydatów zgłoszonych do tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu”, Grzegorz Gwiazda zdecydowanie wyróżnia się nie tylko jako czytelna artystyczna osobowość, ale przede wszystkim jako twórca przekonująco radzący sobie ze wspomnianym wcześniej „ciężarem”. Jeszcze na studiach z pełną świadomością podjął się najtrudniejszego wyzwania sztuki, jakim jest określenie realizmu własnej epoki i tej decyzji pozostaje przejmująco wierny w obszarze współczesnej rzeźby.
Jerzy Fober
Rzeźby Grzegorza Gwiazdy to: piękno, gest, kultura widzenia i wyrazu. W czasach, w których w tym, co ludzkie, niektórzy dopatrują się zła (pisząc „cZŁOwiek”) albo kwitując ludzki los i jego kondycję obojętnością i znudzeniem czy destrukcją, Gwiazda widzi trudne piękno – zmaganie się, wykuwanie formy ludzkiego istnienia, twórczą walkę o właśnie ludzką rzeźbiarską figurę i kształt jego poszerzonego istnienia w artystycznym wyrazie. Właśnie po to nasi praprzodkowie wprowadzili nas na drogi poszukiwań sztuki jako poszerzania horyzontów naszego świata. Mam czasem wrażenie, że współcześni robią wiele, by nie widzieć człowieka, jakby dezerterowali z życia, natomiast Gwiazda zdecydowanie chce się przyglądać właśnie człowiekowi, i przygląda mu się odpowiedzialnie, artystycznie odpowiadając na przebogatą ludzką kondycję złożoną formą – zobowiązującą odbiorców do uważności. Rzeźbiarz swój temperament konfrontuje z osiągnięciami klasyków – dla kontroli oka, dla wskazania tradycji i nabierania potrzebnego twórcy z prawdziwego zdarzenia dystansu jako pewnej miary sztuki; nie ma w jego geście pustej gry, jest ogromna uwaga, a co za tym idzie – kultura widzenia formy, która wynika z pokory, ale też ze zdziwienia i kontemplacji, które przywołują do prawdziwej miary rzeczy ludzkiego świata.
Zbigniew Jan Mańkowski

Wernisaż i wręczenie nagrody 5 kwietnia 2018 (czwartek), godz. 18.30
Budynek Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – CEUE, ul. Towarowa 55
Wystawa trwa do 27 kwietnia 2018