strona gwna > partnerzy
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum II Wojny wiatowej
"Dziedzictwo utracone"
06.03.2019 - 23.06.2019
Patronat „Arteonu”

Do czego potrzebne jest nam dziedzictwo kulturowe? W XXI wieku coraz czciej traktowane jest ono jako zasb strategiczny. Miasta realizujc rnorodne projekty w sektorze dziedzictwa, zarwno inwestycyjne (np. rewitalizacje), jak i mikkie (festiwale, wystawy), zwikszaj swoj warto i konkurencyjno, a tym samym si przycigania nowych mieszkacw, inwestorw, oraz turystw. Dziedzictwo pomaga budowa poczucie tosamoci i wspiera integracj lokalnych spoecznoci, moe take podnosi satysfakcj z ycia. Ale jego istnienie, co pokazaa II wojna wiatowa, wcale nie jest oczywiste. Okupanci negujc prawo Polakw do prowadzenia wasnego ycia kulturalnego doprowadzili do najwikszych w dziejach strat kultury polskiej. To, co zachowao si do dnia dzisiejszego, ma zatem warto szczegln.
Kuratorzy wystawy „Dziedzictwo utracone” (Marta Baranowska, Izabela Boguszewska, Bartomiej Garba, dr Dmitriy Panto, Marek Zambrzycki) przybliaj zjawisko niszczenia dziedzictwa przez okupantw. Ale na tym nie poprzestaj. Przypominaj rwnie o jego ratowaniu – procesie, ktry nigdy si nie zakoczy, a ktrego bohaterowie, tacy jak Karol Estreicher czy Stanisaw Lorentz po dzi dzie inspiruj do troski o wspln spucizn. Ekspozycja jest wielkim pytaniem o wpyw „drugiej Apokalipsy” – by uy sw Zbigniewa Herberta – na ksztat polskiego dziedzictwa tu i teraz, 30 lat po upadku narzuconego Polsce komunizmu. Na wystawie bdzie mona zobaczy m.in. wielkoformatowy fotoesej o Zamku Krlewskim w Warszawie, stworzony za pomoc papieru solnego – XIX-wiecznej techniki uzyskiwania odbitek fotograficznych (Radosaw Brzozowski). Zostanie te zaprezentowana monumentalna ciana z dzieami utraconymi znajdujcymi si w Bazie Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

[zwi]


Gliwice
Muzeum w Gliwicach – Willa Caro
"Kresy w sztuce. Wystawa ze zbiorw Muzeum Narodowego w Krakowie"
16.02.2019 - 23.06.2019
Patronat „Arteonu”

Na wystawie znajd si obrazy wybitnych polskich artystw, pochodzce ze zbiorw Muzeum Narodowego w Krakowie, m.in. Jzefa Chemoskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Faata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej zwizanego z Kresami Jana Stanisawskiego. Ich malarska twrczo stanowi zapis niezwykego kolorytu ycia na kresowych rubieach, bdc jednoczenie wiadectwem fascynacji bezkresem tamtejszego pejzau.
Romantyczne fascynacje Kresami rozpoczy si pod koniec XVIII wieku wraz z mod na rysunkowe serie samodzielnych krajobrazw, utrzymanych w sentymentalno-nastrojowej aurze i bdcych najczciej rodzajem dziennika z patriotyczno-inwentaryzacyjnej podry. Z przesanek marze o wolnoci i niepodlegoci zrodzia si rwnie twrczo malarzy historycznych zwizanych ze rodowiskiem monachijskim. Ponowny renesans tematw kresowych nastpi w sztuce okresu Modej Polski. Dokona si wwczas zwrot ku symbolizmowi, przy rwnoczesnych powrotach do romantycznej idei posannictwa narodowego. Kresy w dalszym cigu niosy ze sob symboliczno-nostalgiczne fascynacje, ale przed kolejnym pokoleniem artystw odkryy rwnie nowe moliwoci formalne – niepowtarzalne wiato i kolor. Moda Polska odkrya rwnie Huculszczyzn – ywioowo tamtejszego folkloru, egzotyk strojw i obyczajw. Ostatnim przejawem malarskich fascynacji polskimi Kresami, byy lata 30. XX wieku, kiedy do rangi „Aten woyskich” urs Krzemieniec. 

Jan Stanisawski, „Bodiak”, 1885, ze zbiorw MNK, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]

«   »

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu