strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
A B C H K L M N P R S T W KONKURSY

Aarhus
AroS Aarhus Art Museum
"Julian Schnabel: Aktion Paintings 1985-2017"
13.10.2018 - 03.03.2019

Padziernik upynie pod znakiem sztuki Juliana Schnabla. Muse d’Orsay zaprosio amerykaskiego malarza oraz autora filmw do twrczej reinterpretacji zbiorw tej paryskiej instytucji. W dwch historycznych salach zostan pokazane wyselekcjonowane przez artyst dziea, majce wchodzi ze sob w dialog. Oprcz prac van Gogha i Gauguina (bohaterw jego filmu „At Eternity’s Gate”), pojawi si obrazy Courbeta, Maneta, Carolusa-Durana czy Thodule-Armanda Ribota. Wtrowa im bd realizacje Amerykanina, skupione na medium malarstwa. Druga wystawa ma miejsce w AroS Kunstmuseum w Aarhus. Duska ekspozycja jest de facto retrospektyw, obejmujc dziaalno Schnabla od roku 1985 do 2017. Nadany pokazowi tytu stanowi jawne odwoanie do abstrakcyjnego ekspresjonizmu, ktrego tradycja miaa niebagatelny wpyw nie tylko na twrczo Amerykanina, ale i na odrodzenie si malarstwa w latach 80. Po dugim okresie dominacji minimal artu i praktyk konceptualnych okoo roku 1978 (z pewn niemiaoci) organizowano w Nowym Jorku wystawy malarstwa, odegnujcego si od ascetyzmu oraz bezwyrazowoci. Figuracja i narracja ponownie zagociy na ptnach, cho ich powrt przyjto z rezerw, jeli nie z zupen dezaprobat. Funkcjonujce wwczas okrelenie „bad painting” punktowao eklektyzm i chaos, od ktrego odzwyczaili si krytycy. Miano to przylgno do sztuki Roberta Longo, Davida Salle i Juliana Schnabla. Ten ostatni, balansujc na granicy kiczu, tworzy wielkoformatowe obrazy, cechujce si ekspresyjnym dynamizmem. Kompozycje przeadowane znakami, wyobraeniami rozmaitych przedmiotw i kompulsywnymi pocigniciami pdzla stay si synonimami neoekspresjonizmu lat 80., ktrego Schnabel sta si jednym z gwnych reprezentantw (obok Jean-Michela Basquiata czy Erica Fischla). Na prezentacji w Aarhus zobaczymy wic prace z pocztkw formowania si tego ruchu (ktry znalaz ekwiwalent w neofowizmie niemieckich Neue Wilde czy woskiej transawangardzie), jak rwnie pniejsze dziea Amerykanina, w ktrych przez abstrakcyjne, taszystowskie kompozycje przezieraj ludzkie sylwetki. Interesujcym punktem odniesienia dla monografii Schnabla w AroS Kunstmuseum jest kontekst lokalny – a mianowicie: dziaalno duskich Modych Dzikich, zainaugurowana wystaw „Kniven på hovdet” (dos. „Noem w gow”) w 1982 roku, w ktrej uczestniczyli m. in.: Peter Bonde, Steen Krarup, Jens Nørregård czy Kristian Dahlgård Larsen – a ktrych prace oglda mona w staej kolekcji muzeum w Aarhus. (Wojciech Delikta)

Julian Schnabel, „A Carrot is a Diamond for a Rabbit”, 1990, oil on tarpaulin, courtesy of the artist, fot. Tom Powel, mat. pras. AroS Aarhus Art Museum

 

[zwi]

   »

W styczniowym „Arteonie” wystaw „Malarstwo wci ywe” w Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu” recenzuje Kajetan Giziski, a z okazji retrospektywnego pokazu Tadao Ando w Centre Pompidou sylwetk architekta prezentuje Wojciech Delikta. Agnieszka Salamon-Radecka z kolei przyblia wystaw Akira Inumaru „Jzyk kwiatw”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. Pokaz „Frankenstein – od Mary Shelley do Doliny Krzemowej” w Museum Strauhof w Zurychu omawia Jdrzej Krystek. W najnowszym „Arteonie” take: Jdrzej Krystek recenzuje wystaw „Macierzystwo od pocztku i bez koca. Antropologiczna opowie”, odbywajc si w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Baszczyska prezentuje map polskiego dizjanu, a seri „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka koczy artykuem o maestwie Margaret i Stanisawa Kubickich. W rubryce „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika OP kontynuuje swoje rozwaania w tekcie „Ikona i idol cz. 2”. Diana Stelowska natomiast, przybliajc histori wystawy „100 lat malarstwa amerykaskiego”, opowiada o tym, jak mio wpywa na dyplomacj kulturaln. W styczniowym „Arteonie” take aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Odilon Redon, „Podwodna flora”, ok. 1904, pastele i wgiel na papierze, 63,5 x 50 cm, materiay prasowe CSW Znaki Czasu