strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Mediations Biennale, Poznań, 11.09-30.10.2010

Biennale know-how – czyli jak zbudować wielką wystawę
Piotr Bernatowicz
Druga edycja Mediatons Biennale w Poznaniu, w ramach której swoje prace prezentuje blisko 150 artystów, składa się zasadniczo z dwóch części: wystawy głównej zatytułowanej „Beyond mediations”, prezentowanej w Muzeum Narodowym oraz CK Zamek, oraz wystawy „Erased walls”, częściowo prezentowanej w kontenerach przed CK Zamek i w budynku dawnego szpitala przy ulicy E. Orzeszkowej w Poznaniu. Wystawa główna została przygotowana przez Ryszarda W. Kluszczyńskiego oraz Japończyka, Tsutomu Mizusawę. Każdy z kuratorów wybrał grupę artystów niezależnie, bez wzajemnych konsultacji. W wypadku Tsutomu Mizusawy są to przeważnie artyści z Japonii (oraz jeden artysta chiński i jeden tajlandzki), Ryszard W.Kluszczyński zaprosił artystów polskich, europejskich oraz amerykańskich. W ten sposób powtórzona została idea leżąca u podstaw poprzedniej edycji biennale – zestawienia sztuki z krajów azjatyckich oraz europejskich (czytaj: krajów zachodniej cywilizacji). Podobnie jak w przypadku poprzedniej edycji, podziały są raczej neutralizowane niż akcentowane. Tytułowe mediacje czytać należy jako hasło na tyle pojemne i nienarzucające jednoznacznej interpretacji, by mogło określić dużą i różnorodną wystawę sztuki współczesnej.

Jean-Christophe Norman, „Crossing Poznań”, 2010, performance, fot. Maciej Kaczyński, materiały prasowe Mediations Biennale

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym