strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Annette Messager, „Na pokaz / Faire parade”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 11.09-14.11.2010

Okrutna Annette
Wystawa Annette Messager w Zachęcie
Katarzyna Urbańska
„Sztuka jest dla mnie jak tajemnica, sekret wyjęty z życia. Nie wolno nam, artystom, ujawniać zbyt wiele. Jedyne, co możemy zrobić, to dać kilka małych wskazówek, albo nawet niepotrzebnych śladów” – powiedziała w jednym z wywiadów Annette Messager, należąca do najwybitniejszych współczesnych francuskich artystek. Jej sztuka to opowieść o magicznych chwilach z dzieciństwach, baśniach, fantazjach i nocnych zjawach, o których szybko zapominamy, gdy stajemy się dorośli. W tym roku warszawska Zachęta przygotowała monograficzny pokaz twórczości artystki. Przez kilka tygodni można się było zanurzyć w nieco surrealistyczny świat marzeń i nieświadomości. Warto dodać, że była to pierwsza retrospektywa artystki w Polsce.

Annette Messager, „Doomestic”, detal, 2000, Kolekcja Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, fot. Annette Messager

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym