strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

XIV górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej, Katowice, 13 do 26.11.2005 r.

Piotr Zaczkowski
Śladami pamięci

Tylko jedno ze zdarzeń przygotowanych na XIV Górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej dotykało bezpośrednio problemu pamięci. W Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach udostępniono retrospektywną wystawę Tomasza Struka oraz dedykowaną mu ekspozycję zbiorową, obydwie uogólnione hasłem „Ślady pamięci”. Podobnych śladów lub tropów było jednak więcej. Warto – obok gier z pamięcią Struka – odnotować dwa inne pokazy. Zbigniew Libera i Darek Foks, autorzy projektu „Co robi łączniczka”, przewartościowali tyleż jakąś zbiorową kliszę mentalną, co i sposoby jej prezentacji. Jonas Mekas, guru nowojorskiego undergroundu, przypomniany filmowymi dziennikami, odsłonił reguły trudnego dialogu między wiernością zapisu obiektywnego a intymnego.

Józef Robakowski, z cyklu „Kąty energetyczne”. Fot. Materiały prasowe XIV Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym