strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

XIV górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej, Katowice, 13 do 26.11.2005 r.

Piotr Zaczkowski
Śladami pamięci

Tylko jedno ze zdarzeń przygotowanych na XIV Górnośląski Festiwal Sztuki Kameralnej dotykało bezpośrednio problemu pamięci. W Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach udostępniono retrospektywną wystawę Tomasza Struka oraz dedykowaną mu ekspozycję zbiorową, obydwie uogólnione hasłem „Ślady pamięci”. Podobnych śladów lub tropów było jednak więcej. Warto – obok gier z pamięcią Struka – odnotować dwa inne pokazy. Zbigniew Libera i Darek Foks, autorzy projektu „Co robi łączniczka”, przewartościowali tyleż jakąś zbiorową kliszę mentalną, co i sposoby jej prezentacji. Jonas Mekas, guru nowojorskiego undergroundu, przypomniany filmowymi dziennikami, odsłonił reguły trudnego dialogu między wiernością zapisu obiektywnego a intymnego.

Józef Robakowski, z cyklu „Kąty energetyczne”. Fot. Materiały prasowe XIV Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym