strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"Samoświadomy obraz\", Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 28.10 do 17.11.2005 r.

Michał Mencfel
Narcyzm obrazu
Metamalarstwo, malarstwo o malarstwie, jest sztuką obrzeży; jest to nurt istniejący na uboczu wielkich tematów sztuki, w sferze intymnej; twórczość narcystyczna, bo nie szukająca podniet zewnętrznych, lecz skoncentrowana na sobie i o sobie opowiadająca. Ta sztuka nie zachwyca się jednak swoją urodą, ale przygląda się sobie z uwagą i krytycyzmem, dokonuje wnikliwiej autoanalizy, pyta o rudymenty, warunki i zasady swego istnienia, o status obrazu i przedstawienia. Ma ona swoją długą tradycję i swych wielkich bohaterów, Velasqueza i Courbeta, Gauguina i Malczewskiego. Jest wreszcie – jak przekonuje wystawa „Samoświadomy obraz” w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał, odbywająca się pod kuratorską opieką Marty Smolińskiej-Byczuk – ważnym i ciekawym zjawiskiem w pejzażu polskiej sztuki współczesnej. W ramach ekspozycji są prezentowane powstałe w ciągu ostatnich trzydziestu lat prace pięciu artystów, Jana Berdyszaka, Tomasza Ciecierskiego, Piotra C. Kowalskiego, Kamila Kuskowskiego oraz Pawła Łubowskiego, w których twórczości wyraźnie rysuje się ów wątek autorefleksyjny.

Tomasz Ciecierski, „Zamalowywanie”, olej, płótno, 1972 r. Fot. PŁ

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym