strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Arbeitsdisziplin. Duch sztuki poznańskiej około 2012”, Galeria Miejska Arsenał, 13.01-26.02.2012

Praca czyni poznańskim artystą
„Sztuka Poznania 1986-2011” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu
Alek Hudzik
Gdy myślę o instytucjach sztuki z Poznania, mam przed oczami Stereo, kurz po Starterze, dziś już przeniesionym do Warszawy, wreszcie państwową placówkę Galerię Arsenał – i więcej wymyślić nie mogę. Galerii jest jak na lekarstwo, zwłaszcza jeśli obok listy instytucji zarysować tabelkę artystów z Poznania. Tych ciężko wymienić jednym tchem. Zasługa w tym Akademii Sztuk Pięknych, która – jak najlepsza szkółka sportowa – potrafi wygenerować kadry, nie potrzebując wielkich transferów i spektakularnych nazwisk. Stach Szabłowski wraz z Anną Czaban przeszukali poznańską scenę artystyczną, starając się nadać jej choćby szeroki, jednak zawsze wspólny mianownik. Wystawa „Arbeitsdisziplin” to właśnie owoc tych syntetycznych działań i choć tytuł nawiązuje do krytycznej społecznie pracy Rafała Jakubowicza, to od społecznej sztuki uciekamy już na starcie.

Instalacja Galerii Pies oraz fotografia poznańskich artystów autorstwa Piotra Żylińskiego, fot. Daniel Koniusz, materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym