strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Czwarty stan skupienia wody: od mikro do makro”, „Człowiek w wielkim mieście”, CSW Znaki Czasu, Toruń, 2.03-29.04.2012

Stan wód
Wystawa „Czwart stan skupienia wody: od mikro do makro” w CSW Znaki Czasu w Toruniu
Alek Hudzik
Czym jest czwarty stan skupienia i jaka dyskusja skupia się wokół wody? Wodę, według badań Geralda Pollacka, można dzielić nie tylko na trzy dotąd znane stany występowania: stały, ciekły i gazowy. Ponoć między stałym a ciekłym występuje rodzaj przejściowej sublimacji wody – plazma. Ta, jak twierdzą naukowcy, ma dać nam nowe i jakże potrzebne w czasach energetycznego kryzysu źródła energii. Plazma jako stan skupienia wody nie jest jedyną osią, wokół której ogniskuje się wystawa. Czwarty stan skupienia trzeba by przemianować na czwarte stany skupienia wody w szeroko pojętych aspektach ludzkiej aktywności. Zaciemnione sale toruńskiego CSW skrywają przede wszystkim prace wideo. Być może jest to pewien deficyt środków formalnych, które każą artystom mówić o wodzie tylko za pomocą kropel i strumieni spływających z ekranu. Tę formalną monogamię wody i wideo rekompensuje właśnie różnorodność ideologii, w jakie uwikłana jest życiodajna ciecz.

Jiang Zhi (Chiny), „0,7 % soli”, materiały prasowe CSW Znaki Czasu w Toruniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym