strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Uśpiony kapitał. Sztuka współczesna z kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich”, Muzeum Pałacu w Wilanowie, 29.05-26.08.2012

Wystawa kolekcji Bonarskich w Wilanowie
Otwarta lista obecności
Zofia Jabłonowska-Ratajska
Fragment kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich, w ramach cyklu „Uśpiony kapitał”, można oglądać w Oranżerii Muzeum Pałacu w Wilanowie. Zbiór ten zastępuje niejako kolekcję instytucjonalną, wypełnia jeden z braków w porwanej ciągłości prezentacji polskiej sztuki, daje możność zobaczenia zarówno czasu zatrzymanego w tych pracach, jak i ich szerszego kontekstu. Zwłaszcza, że oprócz trzonu, jaki stanowi sztuka lat 80., w kolekcji znaleźli się artyści pokazujący, że bunt czy artystyczna niepodległość nie wzięły się znikąd. Że wyrastały z ducha kontestacji lat 60. i 70., nieufności wobec władzy, oficjalnych galerii, krytyków, stanowiły kontynuację tych awangardowych poszukiwań artystycznych, które nie pasowały do, skądinąd chętnie pokazywanego, formalnie nowoczesnego mundurka. Ducha kontestacji wyraża w kolekcji przede wszystkim duet KwieKulik – „czoło pochodu” z pokazu „Polskiego szyku”, kontrkultura w najlepszym artystycznym wydaniu.

Jarosław Modzelewski, „Trudności w poruszaniu się”, 1987, olej na płótnie, 115 x 180 cm, kolekcja Barbary i Andrzeja Bonarskich, materiały prasowe Fundacji Profile

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym