strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa: „Materialność”, Hala 90 B; „Wyspa. Teraz jest teraz”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 25.05-30.09.2012

Inne oblicze stoczni
Międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych Alternativa w Gdańsku
Marta Wróblewska
Odbywające się na terenach postoczniowych gdańskie Alternativa to przede wszystkim nierozerwalna symbioza sztuki z miejscem jej prezentacji, a co za tym idzie – próba zmierzenia się z nietypową, silnie zideologizowaną i obarczoną ładunkiem historycznym, politycznym i emocjonalnym przestrzenią, podjęcia dialogu z miejscem, które samo w sobie jest historycznym palimpsestem, wniknięcia w jego złożoną symbolikę i wielowątkowość. Alternativa to przede wszystkim dwie główne wystawy, odbywające się w dwóch wyjątkowych przestrzeniach: Instytucie Sztuki Wyspa i Hali 90 B. Pierwsza z nich „Wyspa. Teraz jest teraz”, będąca wspólnym projektem kuratorskim Ewy Małgorzaty Tatar, Dominika Kuryłka i Anny Ptak, to słuszny hołd dla ostatnich trzech dekad działalności kolektywu artystów i kuratorów związanych z galerią Wyspa, pierwotnie funkcjonującą na terenach zdegradowanej od czasów wojny Wyspy Spichrzów, a działających do dziś czy to nadal w strukturach obecnego Instytutu Sztuki Wyspa, czy też w innych formacjach i instytucjach.

Jolan van der Wiel, „Jednostka produkcyjna – stołek grawitacyjny”, 2012, materiały prasowe Instytutu Sztuki Wyspa

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym