strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanów, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tęcza, która nie łączy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jesteśmy świadkami rozmowy papieża z Michałem Aniołem. Dotyczy ona zamówionego u artysty obrazu, tytułowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi całkiem współcześnie. Kabaretowy Michał Anioł nie może zrozumieć, dlaczego papieżowi nie bardzo podoba się obraz, na którym przedstawiono trzech Chrystusów w otoczeniu 28 apostołów oraz kangura. Tłumaczenie głowy Kościoła, że apostołów było tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierność Ewangelii przedkłada wolność artystyczną, a widząc, że nic nie wskóra, a co gorsza za swoje malowidło nie dostanie ani grosza – nazywa papieża „cholernym faszystą” i oburzony wychodzi. I właściwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpującym opisem współczesnej relacji Kościół-religia-artyści, tematu, który podjęli organizatorzy konferencji „Pomiędzy wiarą a sztuką” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzysząca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyło, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzińcem ASP w Warszawie”, olej na płótnie, 2008, fot. materiały prasowe IHS KUL

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym