strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka”, Galeria Gardzienice, klasztor O.O. Dominikanów, Lublin, 31.05-8.06.2012

Tęcza, która nie łączy
„Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie
Piotr Bernatowicz
W skeczu Monty Pythona pt. „The Last Supper” jesteśmy świadkami rozmowy papieża z Michałem Aniołem. Dotyczy ona zamówionego u artysty obrazu, tytułowej „Ostatniej Wieczerzy”. Rozmowa brzmi całkiem współcześnie. Kabaretowy Michał Anioł nie może zrozumieć, dlaczego papieżowi nie bardzo podoba się obraz, na którym przedstawiono trzech Chrystusów w otoczeniu 28 apostołów oraz kangura. Tłumaczenie głowy Kościoła, że apostołów było tylko dwunastu, a Chrystus tylko jeden nie bardzo trafia do przekonania malarza. Nad wierność Ewangelii przedkłada wolność artystyczną, a widząc, że nic nie wskóra, a co gorsza za swoje malowidło nie dostanie ani grosza – nazywa papieża „cholernym faszystą” i oburzony wychodzi. I właściwie ten skecz jest lapidarnym i wyczerpującym opisem współczesnej relacji Kościół-religia-artyści, tematu, który podjęli organizatorzy konferencji „Pomiędzy wiarą a sztuką” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz towarzysząca jej wystawa „Wobec sacrum: sztuka/nie-sztuka” prezentowana w czerwcu w kilku przestrzeniach galeryjnych w Lublinie.

Julia Curyło, „Chrystus Dobry Pasterz nad dziedzińcem ASP w Warszawie”, olej na płótnie, 2008, fot. materiały prasowe IHS KUL

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym