strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

O książce Sebastiana Frąckiewicza „Wyjście z getta. O kulturze komiksowej w Polsce”
Georgi Gruew
„Nawet wielka sesja zdjęciowa dla Libery z kilkudziesięcioma artystami i rozwalonym helikopterem to nic w porównaniu z dziesięcioma stronami komiksu” – słowa Agaty Nowickiej (Endo) dobrze podsumowują problemy współczesnych polskich twórców komiksów. Dlatego też Sebastian Frąckiewicz, autor licznych artykułów i recenzji tych prac, oddał głos nie tylko samym artystom, takim jak Bartosz Minkiewicz („Wilq”), Maciej Sieńczyk („Hydriola”) i Michał Śledziński („Osiedle Swoboda”), ale również tym, dzięki którym komiksowy fandom może się rozwijać i powoli – jak twierdzi dziennikarz – „wychodzić z getta”. Frąckiewicz zarysował na wstępie dzieje polskiego komiksu po 1989 roku, wyjaśniając przyczyny i skutki funkcjonowania prac na styku literatury, sztuki i kultury masowej. Formuła wywiadu uzupełnionego o fragmenty dzieł daje wgląd w to, jak niektórzy uznani twórcy postrzegają z perspektywy czasu swoje albumy i jakie widzą drogi rozwoju gatunku.

Sebastian Frąckiewicz, „Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, s. 430

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym