strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje, Szczecin, 1-3.06.2012; „Apocalipsa”, Muzeum Sztuki Współczesnej, Szczecin, 1.06-31.08.2012

Apokalipsa zaczyna się w głowach, czyli...
Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje
Joanna Tokarczyk
Ideę nadchodzącego końca jedni mianują kulturowym mitem, inni traktują z powagą. W wypadku tych drugich – rodzi się okazja, by dać upust społecznym fobiom, jak przemijanie i śmierć. Jak wiadomo, to, co publicznie określimy, staje się w pewnym sensie oswojone. A czy sztuka nie jest ujarzmianiem tego, co – tak naprawdę – stanowi stan umysłu? Tegoroczne Inspiracje ukazały funkcjonowanie pojęcia końca w świadomości. Główną ekspozycją Festiwalu, którą można oglądać jeszcze do końca sierpnia, jest „Apocalipsa 2012” w szczecińskim Muzeum Sztuki Współczesnej. Dobór zagadnień został powiązany z pozostałymi wystawami: w Klubie 13 Muz („Koniec”), Zonie Sztuki Aktualnej („Jądro ciemności”), w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego („Sterberaum/Pokój śmierci” Gregora Schneidera) oraz w Odrze Zoo („OdNowa” Moniki Szpener). W ramach ekspozycji „Apocalipsa 2012” dało się zauważyć kilka głównych motywów, korespondujących z wątkami innych pokazów.

Jakub Rebelka, z cyklu „Jeźdźcy Apokalipsy – Wojna”, 2012, materiały prasowe Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym