strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

VIII Ogólnopolska Wystawa „Najlepsze Dyplomy ASP 2016”, Zbrojownia Sztuki, Gdańsk, 22.07-31.08.2016

Déjà vu
„Najlepsze Dyplomy ASP 2016”
Karolina Staszak

Mam déjà vu. Komentując zeszłoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, poczyniłam uwagi, które w ogóle nie tracą na aktualności. Pisałam wtedy zarówno o samej wystawie, jak i towarzyszącej jej debacie krytyków, która także w dniu wernisażu bieżącej edycji miała miejsce. Debata – kwiatek do kożucha, wydarzenie bez większego znaczenia, stwarzające pozory otwartości organizatorów na głosy krytyczne wobec formuły konkursu i ustalanych na nim hierarchii. Nie żebym była rozczarowana, nie mam złudzeń co do roli, w jakiej instytucje osadzają krytyków – powinniśmy pomóc w promocji imprezy oraz namaszczonych w Gdańsku młodych artystów. Wystawę tzw. najlepszych dyplomów na pewno warto promować jako wydarzenie o dużym potencjale – potencjale, niestety, marnowanym, co każdy uczciwy krytyk, dla dobra przedsięwzięcia i biorących w nim udział młodych twórców, powinien odnotować bez ogródek.

Barbara Rej (ASP Warszawa), „Z mojej piersi się wyrwało”, fot. 2 x Bartosz Żukowski, materiały prasowe ASP w Gdańsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym