strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Szczeliny wolności...” w MN w Poznaniu

Wolność od historii
„Szczeliny wolności...” w MN w Poznaniu
Michał Haake

Nie ma bodajże okresu w dziejach Polski intensywniej obecnie badanego niż ten, który rozpoczął się wraz z końcem II wojny światowej. Coraz lepsza znajomość archiwów umożliwia szereg przewartościowań, prowadzi do odkłamania wielu fałszywych narracji i mitów, odbrązowienia niegdysiejszych „bohaterów” (od Karola Świerczewskiego poczynając, na Lechu Wałęsie kończąc). W ślad za badaniami historycznymi poddawane są rewizji także przez lata niekwestionowane opinie, wyroki i hierarchie, odnoszące się do dziedzictwa kulturowego i artystycznego. W nurt ten wpisuje się trwająca w Muzeum Narodowym w Poznaniu wystawa „Szczeliny wolności – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, której kuratorem jest Włodzimierz Nowaczyk, kierownik tamtejszego Działu Sztuki Nowoczesnej.

Andrzej Wróblewski, „Treść uczuciowa rewolucji”, 1948, olej na płótnie, 128 × 198 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, materiały prasowe Muzeum Narodowego w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym