strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, Zbrojownia Sztuki, Gdańsk, 4.08-9.09.2018

Podwójna odpowiedzialność
Najlepsze Dyplomy ASP 2018
Karolina Staszak

Brać na przetrzymanie – czuję, że padłam ofiarą takiej właśnie strategii, którą zdają się stosować organizatorzy konkursu „Najlepsze Dyplomy ASP” wobec krytyków wydarzenia. Przygotowując się do wizyty w Gdańsku sięgnęłam po swoje stare recenzje. I oto w zeszłym roku pisałam: „Doroczną wystawę »Najlepsze Dyplomy ASP« omawiam po raz czwarty i przyznam, że pewne wątki zaczynają mnie odrobinę nudzić. Tak więc, by mieć jak najszybciej za sobą tę nieprzyjemną i nudną część tekstu, już na początku powtórzę najważniejsze uwagi sprzed roku (i sprzed dwóch lat), które – niestety – wciąż są aktualne”. Natomiast dwa lata temu zauważyłam: „Mam déjà vu. Komentując zeszłoroczne »Najlepsze Dyplomy ASP«, poczyniłam uwagi, które w ogóle nie tracą na aktualności”. Musiałabym teraz skonstruować bardzo podobne zdanie i już boję się, co będzie za rok. Czy z kolei moją strategią komentowania tej imprezy powinno stać się „copy & paste”? O ile organizatorzy okazują się być niereformowalni, to członkowie kapituły przyznającej Nagrodę Krytyki (10 000 zł) w składzie: Bogusław Deptuła, Karolina Plinta, Piotr Sarzyński, Iwo Zmyślony i ja, poczynili pewne postępy.

Wiktoria Koenigsberg, „Słowo – manifest artystyczny”, wyróżnienie honorowe, fot. mat. pras. ASP Gdańsk

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym