strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

alien productions, Zwischenraum, Galeria Szyperska, Poznań

Aleksandra Paradowska, Michał Górecki
Zwischenraum
W poznańskiej Galerii Szyperska odbyła się wystawa grupy alien productions, powstałej w 1997 r. Tworzą ją Andrea Sodomka, Martin Breindl, Norbert Math oraz August Black. Pokazem tym Galeria Szyperska kontynuowała prezentację współczesnej sztuki austriackiej – w maju 2004 r. przedstawiono dokumentację działań wiedeńskich akcjonistów. W przeciwieństwie do generacji Nitscha, Mühla, Brusa i Schwarzkoglera, członkowie grupy alien productions, zamiast operowania brutalną ekspresją, budują w swoich pracach intelektualną konstrukcję. Wchodzą w obszary nowych mediów, stosując między innymi intermedia, performance, muzykę elektroniczną, instalację medialną, fotografię i net art. W Poznaniu zaprezentowali wystawę pod wieloznacznym tytułem „Zwischenraum”. Ma on związek zarówno z pojęciem czasu, jak i przestrzeni. Jednak kluczowym wydaje się tutaj słowo „zwischen” (między), które w tym kontekście oznacza nieokreśloną przestrzeń zawartą między dominującymi obszarami.
Takie międzyświaty, w które wpisany jest człowiek, ukazane są za pomocą różnych środków artystycznych zarówno wizualnych, jak i dźwiękowych w pracach „alien city”, „Embedded Systems”, „Schallplatte”, „Diafonia” oraz w zdjęciach z performance.Bardzo rozbudowanym projektem jest, współtworzone przez widza w sieci internetowej, wirtualne miasto alien city (www.alien.mur.at). Jawi się ono jako hybryda, podlegająca ciągłej zmianie i ewolucji. Projekcja wideo, będąca jego wizualizacją, przedstawia typowe widoki rzeczywistych miast z całego świata (w tym także Poznania), zestawione w jeden organizm. Wizje i pokazane miejsca można traktować jak przedłużenie snu. Poszczególne kadry stanowią kompilację ujęć, w które wplecione są obrazy stworzone w pamięci komputera. Dźwięk zaś to ciągły szum, przypominający odgłosy miasta tak powszednie, że aż nieuświadamiane. Wyłaniają się z niego głośniejsze tony, słowa, muzyka. W pewnym momencie animowana postać kobieca wygłasza monolog, na który z czasem nakładają się inne głosy, zakłócające czytelność wypowiedzi.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym