strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Alessandro Mendini, architekt i projektant, Muzeum Narodowe i Stary Browar w Poznaniu, od 29.04.2004 r.

Anna Borzeskowska
Alchemia Mendiniego

„Byłoby dobrze, gdyby udało się przełamać dążenie do coraz większej izolacji dziedzin sztuki. Od czasu do czasu architekci powinni się wziąć za wzornictwo, malarze za architekturę, projektanci za malarstwo. W ten sposób wnieśliby swoje doświadczenie do innych dyscyplin i taka wymiana idei mogłaby przynieść interesujące rezultaty” – pisał w 1979 r. Alessandro Mendini.
Alessandro Mendini projektuje obiekty, meble, wnętrza, maluje obrazy, tworzy instalacje artystyczne. Wraz z bratem Francesco w latach 70. i 80. działał w studiu projektowania graficznego Alchymia, wprowadzając twórczy ferment do włoskiego wzornictwa. To on sformułował program studia; sprawił, że zainteresowano się przepływem form i znaczeń pomiędzy sztuką a produktem. Powstające projekty charakteryzowały się ostrymi, żywymi kolorami i odważnymi formami czerpanymi z gry pomiędzy konwencjami art deco i modernizmu.
Za swoje osiągnięcia artysta został honorowym członkiem Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, a także laureatem włoskiej nagrody designu i architektury Compasso d’Oro z 1979 i 1981 roku. Może się także poszczycić honorowym tytułem Architectural League of New York oraz Chevalier des Arts et des Lettres Republiki Francuskiej. Pracował jako profesor projektowania w wiedeńskiej Hochschule für Angewandte Kunst. Współpracuje z międzynarodowymi firmami, takimi jak Alessi, Philips, Swarovski. Był redaktorem naczelnym pism „Casabella”, „Modo” oraz „Domus”, periodyków z dziedziny sztuki i projektowania. Od 1989 r. prowadzi Atelier Mendini. W ramach jego działalności jest zapraszany do udziału w prestiżowych przedsięwzięciach. Lista zaprojektowanych i zrealizowanych przez niego dzieł jest długa. Należałoby wymienić m.in.: rezydencję Alessiego w Omegnie (Włochy), kompleks teatralny Teatrino della Bicchieraia w toskańskim Arezzo, fabrykę Alessi, muzeum Forum di Omegna, adaptację zabytkowej części rzymskiego dworca kolejowego Roma Termini, pomnik pamięci ofiar w Hiroszimie, Groninger Museum w Holandii, kasyno Arosa w Szwajcarii, przebudowę architektoniczną dzielnicy szwajcarskiego miasta Lugano, projekt centrum multimedialnego oraz pomieszczeń biurowych firmy Madsack w Hanowerze. W ostatnich latach wystawiał m.in. w paryskich Centre Pompidou i Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, w Palazzo Reale w Barcelonie oraz w galeriach sztuki współczesnej w USA, Japonii i wielu krajach Europy, a jego dzieła znajdują się w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach na całym świecie.
Najsłynniejsze prace artysty, stworzone w ciągu ostatnich dwudziestu lat, przyjadą do Poznania z europejskich galerii i muzeów, m.in. z paryskiego Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, Vitra Design Museum w Bazylei, muzeów w Groningen i Utrechcie. Na poznańskiej wystawie pojawią się jednak także zupełnie nowe realizacje, zaprojektowane przez Mendiniego specjalnie na tę okazję.

Alessandro Mendini, instalacja w Groningen Museum, 1994 r.

 

 

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym