strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z
   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Alessandro Mendini, architekt i projektant, Muzeum Narodowe i Stary Browar w Poznaniu, od 29.04.2004 r.

Anna Borzeskowska
Alchemia Mendiniego

„Byłoby dobrze, gdyby udało się przełamać dążenie do coraz większej izolacji dziedzin sztuki. Od czasu do czasu architekci powinni się wziąć za wzornictwo, malarze za architekturę, projektanci za malarstwo. W ten sposób wnieśliby swoje doświadczenie do innych dyscyplin i taka wymiana idei mogłaby przynieść interesujące rezultaty” – pisał w 1979 r. Alessandro Mendini.
Alessandro Mendini projektuje obiekty, meble, wnętrza, maluje obrazy, tworzy instalacje artystyczne. Wraz z bratem Francesco w latach 70. i 80. działał w studiu projektowania graficznego Alchymia, wprowadzając twórczy ferment do włoskiego wzornictwa. To on sformułował program studia; sprawił, że zainteresowano się przepływem form i znaczeń pomiędzy sztuką a produktem. Powstające projekty charakteryzowały się ostrymi, żywymi kolorami i odważnymi formami czerpanymi z gry pomiędzy konwencjami art deco i modernizmu.
Za swoje osiągnięcia artysta został honorowym członkiem Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, a także laureatem włoskiej nagrody designu i architektury Compasso d’Oro z 1979 i 1981 roku. Może się także poszczycić honorowym tytułem Architectural League of New York oraz Chevalier des Arts et des Lettres Republiki Francuskiej. Pracował jako profesor projektowania w wiedeńskiej Hochschule für Angewandte Kunst. Współpracuje z międzynarodowymi firmami, takimi jak Alessi, Philips, Swarovski. Był redaktorem naczelnym pism „Casabella”, „Modo” oraz „Domus”, periodyków z dziedziny sztuki i projektowania. Od 1989 r. prowadzi Atelier Mendini. W ramach jego działalności jest zapraszany do udziału w prestiżowych przedsięwzięciach. Lista zaprojektowanych i zrealizowanych przez niego dzieł jest długa. Należałoby wymienić m.in.: rezydencję Alessiego w Omegnie (Włochy), kompleks teatralny Teatrino della Bicchieraia w toskańskim Arezzo, fabrykę Alessi, muzeum Forum di Omegna, adaptację zabytkowej części rzymskiego dworca kolejowego Roma Termini, pomnik pamięci ofiar w Hiroszimie, Groninger Museum w Holandii, kasyno Arosa w Szwajcarii, przebudowę architektoniczną dzielnicy szwajcarskiego miasta Lugano, projekt centrum multimedialnego oraz pomieszczeń biurowych firmy Madsack w Hanowerze. W ostatnich latach wystawiał m.in. w paryskich Centre Pompidou i Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, w Palazzo Reale w Barcelonie oraz w galeriach sztuki współczesnej w USA, Japonii i wielu krajach Europy, a jego dzieła znajdują się w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach na całym świecie.
Najsłynniejsze prace artysty, stworzone w ciągu ostatnich dwudziestu lat, przyjadą do Poznania z europejskich galerii i muzeów, m.in. z paryskiego Foundation Cartier pour l’Arte Contemporain, Vitra Design Museum w Bazylei, muzeów w Groningen i Utrechcie. Na poznańskiej wystawie pojawią się jednak także zupełnie nowe realizacje, zaprojektowane przez Mendiniego specjalnie na tę okazję.

Alessandro Mendini, instalacja w Groningen Museum, 1994 r.

 

 

 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym