strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z

Bydgoszcz
Bydgoskie Centrum Sztuki
"Imponderabilia | Ala Majewska"
17.09.2019 - 31.10.2019

Wystawa toruńskiej rzeźbiarki to prezentacja prowokująca do pytań o współczesne rozumienie pojęcia „wartości” doświadczanego zarówno w obszarze osobistym, jak i w relacjach międzyludzkich opartych na zasadach uniwersalnych. Ala Majewska przedstawi trzy zestawy prac: Artefakty, Tablice i Betony. Jak pisze artystka: Swoje historie zawieszam w  tym, co znamy, w kodach naszej kultury i historii, tej indywidualnej i grupowej, gdzie rozpoznawalne znaki, pojęcia, obrazy powodują, że czujemy się bezpieczni. [...] Chodzi mi o stworzenie takiej sytuacji, by powstała konstrukcja ukrytych znaczeniowych powiązań nie runęła jak domek z kart w kontakcie z widzem.
Ala Majewska /
Studia i kariera zawodowa związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 roku. Obecnie jest profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych macierzystej uczelni. Zainteresowania twórcze artystki to głównie medal oraz obiekt rzeźbiarski. Autorka jedenastu wystaw indywidualnych i około stu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Dwukrotna stypendystka w kategorii sztuka województwa kujawsko-pomorskiego (2004 i 2015). Członkini Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Medalierskiej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”. Projektantka prestiżowych wyróżnień dla instytucji państwowych i uczelni,  między innymi medali Thorunium, Hereditas Saeculorum, statuetki Convallaria Copernicana. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą (Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy,  Muzeum Wrocławia, Medialia Gallery w Nowym Jorku). Mieszka i pracuje w Toruniu.

[zwiń]

   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

BHP. Zakładając nową instytucję sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdańsku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Była Stocznia Gdańska od kilku już lat przyciąga na swoje tereny artystów znudzonych komercyjną wegetacją, zainteresowanych raczej twórczą rozmową z widzem. Powstają tu miejsca dla sztuki, rodzą się nowe, twórcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, który powstał na tym terenie, jest „BHP. Zakładając nową instytucję sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, której doskonałym przykładem jest stocznia; odnoszący się do sytuacji artystów i polskiej sztuki współczesnej, ale przede wszystkim związany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupełnie nowej jak na polskie warunki, bo niezależnej od państwa oraz łączącej w sobie funkcje wystawienniczą, naukową i rezydencyjną. „Sama instytucja ma być płaszczyzną wymiany poglądów, ma wielokierunkowo komunikować i stymulować do publicznej debaty” - mówi kuratorka wystawy Aneta Szyłak.
Pomysł na wystawę zrodził się po znalezieniu w budynku zdjęcia mężczyzny z nogą w gipsie, podpisanego: „On lekceważył przepisy BHP”. Ta właśnie fotografia wygenerowała szereg pytań, dotyczących aktualnej sytuacji sztuki współczesnej w Polsce, poziomu świadomości społecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystów – co im wolno, a czego robić nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoły Budowy Okrętów ma się zmienić nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt młodych architektów Roberta Brodzińskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwiększy się powierzchnia użytkowa, gdyż dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, całość zaś wtopi się w rdzawe, industrialne tło byłej stoczni. Nowy projekt został poddany swoistemu testowi podczas odbywającej się na terenie instytutu konferencji architektonicznej, która ściągnęła tu ze świata przedstawicieli największych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele śladów. Odniesieniem do przeszłości są zdjęcia Dominiki Krechowicz, przedstawiające proces porządkowania przestrzeni i przygotowań do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszłorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywróciła ścianie jednego z pomieszczeń „blask” zielonej lamperii i namalowała obrazki przedstawiające fragmenty pomieszczeń sprzed remontu. To „stare” odbija się w zawieszonym na przeciwległej, białej ścianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Możemy metaforycznie odnajdować w nich siebie, odnajdować w odniesieniu do tego, co było, a jest już tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym