strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

BHP. Zakładając nową instytucję sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej, Fundacja Wyspa Progress w Gdańsku, 4.09. do 3.10.2004 r.

Zbigniew Sypniewski
BHP

Była Stocznia Gdańska od kilku już lat przyciąga na swoje tereny artystów znudzonych komercyjną wegetacją, zainteresowanych raczej twórczą rozmową z widzem. Powstają tu miejsca dla sztuki, rodzą się nowe, twórcze inicjatywy artystyczne. Najnowszym projektem, który powstał na tym terenie, jest „BHP. Zakładając nową instytucję sztuki na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej”. Jest to projekt o wielu kontekstach - zanurzony w polskiej mitologizacji i symbolice narodowej i religijnej, której doskonałym przykładem jest stocznia; odnoszący się do sytuacji artystów i polskiej sztuki współczesnej, ale przede wszystkim związany z budowaniem Instytutu Sztuki Wyspa - instytucji zupełnie nowej jak na polskie warunki, bo niezależnej od państwa oraz łączącej w sobie funkcje wystawienniczą, naukową i rezydencyjną. „Sama instytucja ma być płaszczyzną wymiany poglądów, ma wielokierunkowo komunikować i stymulować do publicznej debaty” - mówi kuratorka wystawy Aneta Szyłak.
Pomysł na wystawę zrodził się po znalezieniu w budynku zdjęcia mężczyzny z nogą w gipsie, podpisanego: „On lekceważył przepisy BHP”. Ta właśnie fotografia wygenerowała szereg pytań, dotyczących aktualnej sytuacji sztuki współczesnej w Polsce, poziomu świadomości społecznej w jej odbieraniu, sytuacji samych artystów – co im wolno, a czego robić nie powinni.
Kilkupoziomowy budynek dawnej Zasadniczej Szkoły Budowy Okrętów ma się zmienić nie do poznania. Na wystawie pokazano nowy projekt młodych architektów Roberta Brodzińskiego i Andrzeja Niegrzybowskiego. Zwiększy się powierzchnia użytkowa, gdyż dzisiejszy budynek zostanie niejako nadbudowany nowym, całość zaś wtopi się w rdzawe, industrialne tło byłej stoczni. Nowy projekt został poddany swoistemu testowi podczas odbywającej się na terenie instytutu konferencji architektonicznej, która ściągnęła tu ze świata przedstawicieli największych biur projektowych.
Stary budynek pozostawi jednak po sobie wiele śladów. Odniesieniem do przeszłości są zdjęcia Dominiki Krechowicz, przedstawiające proces porządkowania przestrzeni i przygotowań do wystawy. Ellen Harvey – Brytyjka znana w Polsce z zeszłorocznego projektu w CSW w Warszawie – w pracy „Derenovation” przywróciła ścianie jednego z pomieszczeń „blask” zielonej lamperii i namalowała obrazki przedstawiające fragmenty pomieszczeń sprzed remontu. To „stare” odbija się w zawieszonym na przeciwległej, białej ścianie „nowym” – w lustrach o wymiarach namalowanych prac. Możemy metaforycznie odnajdować w nich siebie, odnajdować w odniesieniu do tego, co było, a jest już tylko odbiciem.

Oskar Dawicki, Hommage au Bruce Lee, 2004 r.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym