strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

\"bez tytułu TM\" IV edycja Triennale Młodych, Centrum Rzeźby Polskiej, Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku, 11.09. do 20.12.2004 r.

Małgorzata Ludwisiak
Nowe konstelacje

Programowo „bez tytułu TM” odbyła się tegoroczna, czwarta edycja Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Prezentację sztuki debiutującego pokolenia artystycznego opatrzono więc brakiem nazwy oraz godłem Trade Mark, niczym produkt firmowy. Chwyt oddający kalejdoskopową strukturę zjawisk w sztuce ostatniego czasu, ale również zapowiadający – jak się zdaje – pewną konsekwentną zasadę. Czyli brak wspólnego mianownika dla wielości skrajnie indywidualnych wypowiedzi.
Jeżeli organizatorzy wystawy postanowili nie nadawać tytułu zgromadzonym na wystawie pracom, jakie kryterium rządziło ich doborem? „Liderzy” w liczbie dziesięciu (młodzi artyści „z dorobkiem” oraz krytycy sztuki) byli na ogół jednomyślni co do nominacji 23 młodych artystów do udziału w triennale. Kategorią, do której bez wyjątku się odwoływali, była intuicja. Mocą kilku subiektywnych wyborów zgromadzono zatem na wystawie kilkadziesiąt skrajnie różnych prac, dając jednocześnie – paradoksalnie – w miarę obiektywną panoramę tego, co w młodej sztuce polskiej wartościowe (świadczą o tym niektóre nazwiska, pojawiające się również na innych podobnych imprezach). Co ważne, wszystkie prace to projekty nowe, a niektóre powstały tylko dzięki wsparciu orońskiego centrum.
To, co można było zobaczyć w budynku Muzeum Rzeźby Współczesnej to olbrzymi rozrzut tematyczny i formalny – kilkadziesiąt lyotardowskich „mikroopowieści”, formułowanych w pierwszej osobie liczby pojedynczej i dryfujących w różnych, nieprzewidywalnych kierunkach. W pamięć najbardziej zapadały niespokojne, intensywne „mikrologie” młodych artystów epoki ponowoczesnej, które w większości cechował autentyzm do głębi indywidualnego przesłania. Monumentalizm i rozmach wielu prac nie zaprzeczał ich funkcji intymnych, fragmentarycznych relacji z penetrowanych mikrowycinków rzeczywistości zewnętrznej czy wewnętrznej. Świeżość rozwiązań proponowanych przez większość młodych zasadzała się też na dystansie do siebie i do rzeczywistości. Ich opowieści rozkawałkowane, nielinearne, bez wyraźnej teleologii sensu i bez ambicji dialektycznych, często pełne były humoru noir oraz gry cytatami z XX-wiecznych stylistyk. (Teoretycy sztuki nazwaliby tę postawę „aktywnym nihilizmem”. Może więc prace z triennale w Orońsku nie idą w różne strony, a tytuł „bez tytułu TM” wskazuje raczej na wspólny korzeń „braku”?)

Dagny Jakubowska, Pokój dziecinny, 2003 r. Fot. Z. Sajewa, materiały prasowe Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym