strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K P S T W Z KONKURSY
   »

W styczniowym „Arteonie” wystaw „Malarstwo wci ywe” w Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu” recenzuje Kajetan Giziski, a z okazji retrospektywnego pokazu Tadao Ando w Centre Pompidou sylwetk architekta prezentuje Wojciech Delikta. Agnieszka Salamon-Radecka z kolei przyblia wystaw Akira Inumaru „Jzyk kwiatw”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. Pokaz „Frankenstein – od Mary Shelley do Doliny Krzemowej” w Museum Strauhof w Zurychu omawia Jdrzej Krystek. W najnowszym „Arteonie” take: Jdrzej Krystek recenzuje wystaw „Macierzystwo od pocztku i bez koca. Antropologiczna opowie”, odbywajc si w Muzeum Etnograficznym w Toruniu. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Baszczyska prezentuje map polskiego dizjanu, a seri „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka koczy artykuem o maestwie Margaret i Stanisawa Kubickich. W rubryce „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika OP kontynuuje swoje rozwaania w tekcie „Ikona i idol cz. 2”. Diana Stelowska natomiast, przybliajc histori wystawy „100 lat malarstwa amerykaskiego”, opowiada o tym, jak mio wpywa na dyplomacj kulturaln. W styczniowym „Arteonie” take aktualia i inne stae rubryki.

Okadka: Odilon Redon, „Podwodna flora”, ok. 1904, pastele i wgiel na papierze, 63,5 x 50 cm, materiay prasowe CSW Znaki Czasu

Zmiana warty. Moda sztuka w Starym Browarze;Pinakoteka; Ludzie i zwierzta; Pojedynek, Galeria Starego Browaru, Pozna

Przemysaw Jdrowski
Zmiana warty

„Zmiana warty” to cykl siedmiu wystaw, ktrych zaoeniem jest prezentacja istotnej i aktualnej sztuki z Poznania. Za koncepcj cyklu stoi kurator Piotr Bernatowicz, a wystawy odbyy i odbd si pod hasem „Moda sztuka w Starym Browarze”. Z plakatu anonsujcego poszczeglne ekspozycje zieje ogniem kur, ale czy za t ikon rewolucyjnych przemian poda rwnie wywrotowa tre? Zobaczymy.
„Zmian warty” tworzy sztuka tzw. rocznikw 70., ktrych jzyk artystycznego wyrazu kry wok tradycyjnego malarstwa i rzeby. Z punktu widzenia szkolnictwa artystycznego, trudno mwi tu o przeomie, lecz gdy odniesiemy si do zmumifikowanej „poznaskiej szkoy instalacji” i sztuki krytycznej lat 90., moemy ten wybr traktowa jako bardzo znaczcy.
twierajca cykl „Pinakoteka” dosownie wesza w materi obrazu, kontemplujc jego fizyczno i znaczenia. ukasz Kiepuszewski zaj si farb i faktur, a Marek Glinkowski jego konceptualnym yciem po yciu. Tworzc wrcz akademicki komentarz tradycji i historii malarstwa, nikogo nie wezwali na barykady, a tym bardziej nie oszoomili publicznoci.
Duo ciekawiej zaprezentowaa si wystawa „Ludzie i zwierzta”. Spoecznie kliwe i nasycone kolorem ptna Macieja Kozowskiego znalazy wietne lustro w skrzanych pracach-fetyszach Piotra Zawady. To spicie zadecydowao o ywym odbiorze wystawy. Zadziorno i autentyzm to okrelenia, ktre najlepiej oddaj jej ducha.
Przede wszystkim naley pochwali zamys caego projektu, ktry - nie liczc kilku maych wystaw - jest pierwsz w Poznaniu prb zebrania reprezentatywnej grupy modych artystw. Nie do przecenienia jest take jego edukacyjno-promocyjny charakter. Tak te rozumiem zamys kuratora, ktry z ca pewnoci nam „jeszcze pokae”, cho do tej pory „Zmiana warty” ilustrowaa bardziej paacowy przewrt ni szturm na Bastyli.

Maciej Kozowski, Moro jest modne, 2004 r. Fot. Materiay prasowe Kulczyk Fundation

 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym