strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS od 1998 do 2002, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki w Warszawie, od lipca do sierpnia 2003 r.; Bunkier Sztuki w Krakowie, sierpień 2003 r.

Violetta Sajkiewicz
Billboardowa galeria
Parafrazując tytuł słynnej pracy Barbary Krüger, można powiedzieć, że przestrzeń publiczna jest polem bitwy, codziennej walki toczonej o uwagę przechodniów, o to, by choć na chwilę zatrzymać na sobie ich spojrzenie. Między lipcem 1998 r. a grudniem roku 2002 jednym z terenów tej batalii - tym ciekawszej, że toczonej w imię celów artystycznych, a nie komercyjnych - były tablice reklamowe Zewnętrznej Galerii AMS. W trakcie każdej z jej dziewiętnastu edycji, co dwa, trzy miesiące na czterystu rozmieszczonych w kilkunastu miastach Polski billboardach i citylightach można było zobaczyć prace innego, rodzimego artysty. Wykonywane za pomocą technik komputerowych, fotograficznych lub przynależne do tradycyjnego malarstwa olejnego prace reprezentowały najrozmaitsze strategie gry z reklamą. Czasami, jak prace Anny Jaros i Joanny Rajkowskiej, naśladowały jej język. Innym razem parodiowały go (Paweł Jarodzki) lub unieważniały swą ambiwalencją (Stanisław Dróżdż, Paweł Susid). Dotykały nie tylko oczywistego w tym kontekście problemu konsumpcji, lecz także ról tradycyjnie przypisywanych w społeczeństwie kobietom (Monika Zielińska, Elżbieta Jabłońska) i kwestii społecznych (Jadwiga Sawicka, Katarzyna Kozyra, Marcin Maciejowski). Artyści stawiali uniwersalne pytania o wartości (Rafał Góralski, Marek Sobczyk, Paulina Ołowska, Roland Schefferski), ale bywało również, że włączali się swymi pracami w doraźne wydarzenia polityczne (kampania wyborcza wirtualnej kandydatki na prezydenta RP – Wiktorii Cukt).

Galeria Twożywo, "Ale będzie sprawiedliwie jak odejdziesz właśnie Ty"

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym