strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

7. Konkurs im. Eugeniusza Gepperta. 6. Krajowa Wystawa Malarstwa Młodych.

Piotr Stasiowski
Oswojony geppard
Tegoroczny „geppard” (7. edycja Konkursu im. Eugeniusza Gepperta) oscylował wokół kilku wybranych, znanych już wątków. Czy fakt ten jest związany z silnym przekonaniem młodych, że – aby zaistnieć na rynku sztuki – należy wyrobić sobie rozpoznawalną markę, która wiązałaby ich w jednobrzmiący pokoleniowy manifest. Próba powiązania różnych wrażliwości w jednorodną formułę malarską nie poskutkowała odkrywczością. Na wystawie o wiele znaczniej działały i przekonywały prace, które wyzwoliły się z oków panującej tendencji, nie były „trendy”. Ekspozycję zdominował dyskurs niejednoznacznego pojęcia malarstwa. W licznych pracach przewijał się autotematyczny motyw obrazu – jego dysocjacji na składowe, będące wyznacznikami tej dziedziny.

Laura Pawela, "Faster", instalacja

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym