strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B K Ł R S W Z KONKURSY

Radom
Muzeum im. Jacka Malczewskiego
"Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego"
04.10.2019 - 31.01.2020
Patronat „Arteonu”

Termin wystawy wiąże się z 90. rocznicą śmierci artysty, która przypada 8 października 2019 roku. Na wystawie zostaną pokazane prace artysty zarówno z kolekcji muzealnych, jak i zbiorów prywatnych. Tematem przewodnim wystawy jest portret i postać kobiety w twórczości Jacka Malczewskiego. Artysta, będąc najznamienitszym przedstawicielem symbolizmu w dziejach malarstwa polskiego, był przede wszystkim znakomitym, a przy tym popularnym portrecistą swoich czasów. Stworzył szereg wizerunków kobiecych zamkniętych w tradycyjnej formule reprezentacyjnej, typowej dla ówczesnych czasów, ale też w wielu portretach umieszczał modelki w alternatywnym świecie mitologii i symbolicznych treści, tak bardzo charakterystycznych dla jego dojrzałej twórczości.
Zamierzeniem wystawy jest również prezentacja wizerunków kobiet, które odegrały znaczące role w życiu artysty. Wśród najważniejszych modelek, które pojawiają się w jego obrazach, są panie wywodzące się z rodzinnego kręgu malarza: matka, siostry, żona i córka. Wielokrotną bohaterką obrazów była ukochana muza – Maria Balowa, mająca ogromny wpływ na rozwój twórczości malarza, czy pojawiająca się na wielu jego późniejszych płótnach Maria Sozańska, żona malarza Michała Sozańskiego. Artysta portretował również wybitne aktorki, m.in. Helenę Marcello, Irenę Solską, czy Helenę Sulimę, a także malarki: Zofię Atteslander oraz przyjaciółkę rodziny i autorkę monografii artysty – Michalinę Janoszankę. Jacek Malczewski w swojej twórczości nie tylko składał hołd kobiecej urodzie, ale również potrafił uchwycić i wydobyć jej charakter i osobowość, co sprawiało, że obraz nie był wyłącznie dekoracyjnym konterfektem modelki. Obrazom prezentowanym na wystawie będą towarzyszyć fotografie kobiet sportretowanych przez artystę. 

Jacek Malczewski, „Pierwiosnek – Portret własny z żoną”, 1905, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie, mat. pras. Muzuem im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

[zwiń]

   »

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„5TM”, 5. Triennale Młodych 2008, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 21.06-5.10.2008, kurator: Kamil Kuskowski

Przemysław Jędrowski
Triennale zjedzone przez ślimaka
W chodzących na wystawę w Orońsku witała zawieszona nad wejściem płyta z napisem „Sędzia Główny”. To praca i najcenniejszy artefakt Grupy Sędzia Główny – tablica znaleziona na poligonie w Będzinie, która dała nazwę duetowi performerek z Zielonej Góry. Jednak 5. Triennale Młodych nikogo i niczego nie osądza. Prezentowany zbiór prac zaświadczył, że nic się nie skończyło i tak naprawdę nic się w polskiej sztuce nie zaczęło. Tylko czy rzeczywiście ktoś jeszcze wierzy w pokoleniowy ciąg zmian, generacyjnie warunkowane nowe estetyki i awangardy? Jeśli tak, triennale było dla niego rozczarowaniem – wypracowane konwencje sztuki trwają w najlepsze, a „młodym” ani w głowie jakakolwiek rewolucja czy choćby spór ze „starymi”. Tym bardziej, że ton wystawie nadała grupa artystów o wypracowanej formule sztuki, w większości urodzonych w latach 70. ( Laura Pawela, Kobas Laksa, Andrzej Wasilewski, Karol Radziszewski, Wojtek Gilewicz, Marek Glinkowski, Jan Mioduszewski, Arti Grabowski). Sekundowała im młodsza grupa artystów o „wyrobionych” już nazwiskach (Wojtek Bąkowski, Wojciech Doroszuk, Dziewczęta Przeszanowne, Tomasz Mróz, Truth, Michał Stachyra, Mariusz Tarkawian, Dwaesha, Zorka Wolny, Galeria Rusz). W sumie 27 artystów i 3 grupy artystyczne.

Olaf Brzeski, „Rzeźba zjedzona przez ślimaka”, 2008, fot. materiały prasowe CRP w Orońsku

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym