strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Muzeum Sztuki w Łodzi, „Tytuł roboczy: archiwum”, 26.02.-03.05.2009; „Powtarzam je, by doścignąć”, 26.02.-31.12.2009

Sabina Czajkowska

Strzemiński i Stażewski mylą mi się

„Strzemiński i Stażewski mylą mi się”. Ciekawe, ilu zwiedzających Muzeum Sztukiw Łodzi przez wszystkie lata jego istnienia tak pomyślało? Obrazy Pawła Susida z ich ironicznymi, zabawnymi albo smutnymi w rezultacie, ale bardzo trafnymi komentarzami często działają na zasadzie plakatu – za pomocą znaku i lapidarnego tekstu dając wiele do myślenia. I tak obraz Susida pod takim właśnie tytułem „Strzemiński i Stażewski mylą mi się” mógłby być plakatem zapowiadającym na przykład cykl wydarzeń edukacyjnych w MS. Teraz można go zobaczyć na jednej z wystaw inaugurujących działalność gmachu MS przy ulicy Więckowskiego, po modernizacji i wyprowadzeniu stamtąd do ms² kolekcji. Wystawy te dotyczą idei muzeum, kolekcjonowania, jego historii i funkcji.

Elżbieta Jabłońska, Maria Morzuch, „Powtarzam je, by doścignąć”, Sala Neoplastyczna, fot. Marcin Stępień, materiały prasowe Muzeum Sztuki w Łodzi

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym