strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Enter/Escape. Jak malarstwo kształtuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrzeń – wiele obrazów – jeden obraz – wiele przestrzeni
Łukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiają się dziś wystawy ukazujące problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wokół dowolnie pojemnej metafory, a dzieła sztuki służą za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mętnej literatury. O sztuce nie mówi się wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrzeń jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykład społeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrzeń jest zasadniczo jedną przestrzenią. Poszczególne prace zachowują swoją specyfikę, a zarazem ich przestrzenie się przenikają, uzupełniają. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali się artyści kilku generacji. Pozwala to uchwycić zarówno zmiany, jak i ciągłość zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiały prasowe 5. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym