strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

6. Biennale Fotografii w Poznaniu „Fotografia/ideologia/polityka”, 8.05-7.06.2009

O fotografii, ideologii i polityce
Dorota Łuczak
„Fotografia/ideologia/polityka” – to temat tegorocznego 6. Biennale Fotografii w Poznaniu. Zaproponowana przez koordynatorów wydarzenia (Mariannę Michałowską, Zofię Starikiewicz, Macieja Szymanowicza) problematyka, nieodzownie nawiązuje do dominującego, zwłaszcza na scenie amerykańskiej, dyskursu podejmującego kwestie szczególnego uwikłania fotografii w mechanizmy ideologii i polityki. Niemałym wyzwaniem dla kuratorów pozostało zatem podjęcie tematu wielokrotnie już eksploatowanego i zakorzenionego w szerszej świadomości. W tym kontekście największym sukcesem 6. Biennale Fotografii w Poznaniu jest kuratorska polifoniczność, składająca się na koherentną całość. Każda z wystaw bowiem podejmuje wątek ideologicznego i politycznego zaangażowania w odmienny sposób, przy czym całość konstytuuje wielokierunkową dyskusję dopełniających się głosów.

Szymon Rogiński, „Wspólna matka”, 2009, fot. materiały prasowe 6. Biennale Fotografii w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym