strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Event Horizon”, Galeria Raster, Warszawa, 4.04-16.05.2009

Poza horyzont zdarzeń
Weronika Dobrowolska
„Event Horizon” to gościnny projekt Karoliny Dankov i Mariny Leuenberger, pracujących wspólnie od 2006 roku pod szyldem Karma International. Działalność szwajcarskiego duetu kuratorskiego koncentruje się przede wszystkim na promocji młodych artystów – zarówno poprzez prezentację w prywatnej galerii Karma International, jak i realizację międzynarodowych projektów, niezwiązanych bezpośrednio z przestrzenią wystawową w Zurychu. W przygotowanej dla Galerii Raster wystawie wzięło udział siedmiu artystów pracujących w Szwajcarii. Całości dopełnił program działań performatywnych i muzycznych, realizowany w wynajętej Willi Żoliborz.
Przywołując w tytule wystawy film angielskiego reżysera, Paula W. Andersona, kuratorki stworzyły szeroką płaszczyznę dla prezentacji współpracujących z zuryską galerią artystów. Kreśląc paralelę między filmowymi wizjami przyszłości a współczesnymi praktykami artystycznymi, wskazały na intuicyjne próby zbadania i komentowania zjawisk, dla których zrozumienia nie dysponujemy jeszcze u progu XXI wieku odpowiednimi narzędziami.

David Hominal, „Le Trou”, 2008, fot. Weronika Dobrowolska

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym