strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Zoografika”, Muzeum Początków Państwa Polskiego, 6.03-28.06.2009

Ikony modernizmu w Gnieźnie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wnętrz Muzeum Początków Państwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemiosło i malarstwo zostają tu skonfrontowane z kolekcją Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podaną według koncepcji jednego z jej pracowników. Już od 1995 roku udostępnia się widzom najciekawsze przykłady grafiki użytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowiła zerwać z formułą przedstawiania narodowych szkół w plakacie i zaproponowała prezentację motywów zwierzęcych, przewijających się na afiszach z całego świata od początków istnienia tej formy przekazu.

Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materiały prasowe Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym