strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Biuro podróży”, 3. edycja, Zona Sztuki Aktualnej, Fabryka Sztuki, Łódź, 3.07-31.08.2009

Wańka – wstańka
Projekt Wojciecha Dudy
Legendarny przywódca „Solidarności” Lech Wałęsa jest niewątpliwie postacią pomnikową, jednak wystawienie pomnika byłemu prezydentowi nie byłoby czynem łatwym. Jest on postacią kontrowersyjną, często zmienia polityczne sojusze, a jego decyzje szokują także jego aktualnych zwolenników. Z drugiej jednak strony, solidarnościowa karta jego historii wydaje się być niepodważalna i godna największych wyrazów pamięci. Próbę rozstrzygnięcia tego dylematu – wystawienia pomnika Lechowi Wałęsie, który satysfakcjonowałby aktualnych i byłych zwolenników Wałęsy, a także jego zagorzałych przeciwników – podjął Wojciech Duda, w pracy prezentowanej podczas 3. edycji projektu „Biuro podróży”, realizowanego tego lata przez łódzką galerię Zona Sztuki Aktualnej (http://www. zona-art. pl/biuro_podrozy). W tymczasowym pomniku autorstwa Wojciecha Dudy bohater sierpniowych strajków, który patetycznym gestem godnym wieszcza wyraża troskę o losy ojczyzny, już po chwili tym samym gestem maskuje klęskę, jaką niewątpliwie poniosły solidarnościowe ideały w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości, czego symbolem jest kondycja ekonomiczna kolebki ruchu – Stoczni Gdańskiej. Ale w pracy Dudy klęska nie jest wcale końcem, pomnikowy bohater odradza się – więc może i jego pierwowzór czeka jeszcze chwila prawdziwego triumfu?

Zdjęcia: materiały prasowe Zony Sztuki Aktualnej

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym