strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„6. edycja Samsung Art Master, wystawa pokonkursowa”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 11.09-2.10.2009; II Festiwal Sztuki Młodych Przeciąg, wystawa pokonkursowa, Zamek Książąt Pomo

Wielka koniunkcja
Piotr Bernatowicz

Jesień tego roku jest czasem licznych nagród i konkursów artystycznych. We wrześniu otwarto wystawę artystów nominowanych do nagrody Spojrzenia, przyznawanej przez Galerię Zachęta i Deutsche Bank (22 października poznamy laureata), równolegle trwa wystawa laureatów nagrody Samsung Art Master, organizowanej przez firmę Samsung i Centrum SztukiWspółczesnej Zamek Ujazdowski. W październiku poznamy laureatów 9. Konkursu Gepperta we Wrocławiu oraz zobaczymy wystawę pokonkursową szczecińskiego Przeciągu. W listopadzie poznamy natomiast laureatów 39. już Bielskiej Jesieni – konkursu malarskiego organizowanego przez Galerię BWA w Bielsku-Białej. Wydaje się, że nie ma niczego szczególnego w tym, że terminy nagród sąsiadują w czasie – wszak jesień to szczyt sezonu kulturalnego. A jednak takie spotkanie pięciu nagród – biorąc pod uwagę, że większość z nich odbywa się w cyklu dwuletnim – jest równie rzadkie i interesujące jak wielka koniunkcja planet na jesiennym niebie. To zjawisko astronomiczne stwarza okazję do przeprowadzenia ciekawych obserwacji – idąc tym tropem, skierujmy nasz krytyczny obiektyw na nagrody i ich laureatów oraz zastanówmy się, co mówią one o stanie naszego życia artystycznego.

Jakub Słomkowski, „Program Music Box”, instalacja w przestrzeni, III nagroda (5 tys. zł) w konkursie Samsung Art Master 2009

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym