strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Paweł Książek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Poznań, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszłości
Sabina Czajkowska
Jeśli kojarzymy Pawła Książka z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczyć można najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem związków historycznych, punktów zbieżnych pomiędzy fantazją a rzeczywistością. Książek sięga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, które fascynuje nas chyba nawet bardziej dziś niż 80 lat temu. Imponująca produkcja filmowa, zwłaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektów specjalnych, jest świadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszłości. Pawła Książka w „Metropolis” interesuje nie fabuła czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architekturą, która gra główną rolę w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia się jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie świata fantasy w filmie. Książek w swojej twórczości często miesza wizje surrealne z rzeczywistością, wydawałoby się, prawdziwą. Zaciera granice, idąc w stronę iluzji, bądź puszcza oko do widza, który może się zorientować, że to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, która jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na płaszczyźnie obrazu niemożliwe staje się możliwe.

Paweł Książek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiały prasowe Art Stations Foundation

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym