strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Malarstwo bez ram”, 9. Konkurs Gepperta, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej – Galeria Awangarda, Wrocław, 9.10-22.11.2009

Malarskie życie pozaramowe
Piotr Bernatowicz

Jakie są więc najbardziej aktualne tendencje w malarstwie? To pytanie zadaje Piotr Stasiowski w wstępie do katalogu tegorocznej wystawy 9. edycji Konkursu Gepperta. Pytanie jest retoryczne – odpowiedzi na nie mają udzielić prace, prezentowane na kolejnych stronach. Ale nie tylko dlatego jest to pytanie retoryczne. Już w ramach wstępu autor uprzedza nas, że „trudno dziś stwierdzić, by medium użyte do wyrażenia treści było determinantem, skazującym przynależność pracy do tej czy innej dziedziny sztuki. Jeśli więc szukać mamy malarstwa, niezawodne odnajdziemy je również w pozornie »niemalarskich« technikach, takich jak wideo, proces, instalacja czy mural”.
Aktualne tendencje malarskie to zatem wideo, proces, instalacja czy mural.
Murale na wystawie prezentują Sławek Czajkowski oraz Michał Stachyra. Ten pierwszy, nagrodzony Grand Prix, znany też jako Zbiok, jest reprezentantem polskiego street artu, a także animatorem tego nurtu sztuki w naszym kraju. Wspólnie z Joanną Stembalską kuratorował głośną wystawę „Out of sth.” w 2008 roku – mocne wejście sztuki ulicy do polskich galerii. W ramach wystawy we wrocławskim BWA zaanektował jedną ze ścian w galerii, którą pokrył charakterystycznymi sylwetkami o nieproporcjonalnie wydłużonych, jakby gumowych nogach i rękach. Są to barwne cienie ludzkiego tłumu, utrwalone na miejskich murach.

Sławek Czajkowski (Zbiok), „All the drugs in this world won’t save us from ourselves”, instalacja malarska, 2009

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym