strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda”, ms2, Muzeum Sztuki, Łódź, 17.10.2009-31.01.2010

Wyjęte z szuflady
Eulalia Domanowska
Otwarta w ms2 Muzeum Sztukiw Łodzi wystawa o wiele mówiącym tytule „Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda” jest niezwykle ważną historyczną ekspozycją, eksplorującą wątki obecności kultury żydowskiej w awangardzie dwudziestolecia międzywojennego i jej przenikania się zarówno z nowoczesną sztuką Polski, jak i Europy. To prezentacja fascynująca bogactwem nieznanych szerszemu ogółowi prac i wątków.
Organizatorzy dostrzegli potrzebę naświetlenia pewnych zjawisk, które z perspektywy jednorodnego kulturowo państwa często umykają naszej uwadze lub są spychane do niszowo pojmowanych etnicznych szufladek. Badanie tożsamości narodowej, przy często podkreślanym uniwersalizmie awangardowego myślenia, może się wydać niepotrzebnym zabiegiem. Jednak – jak zaznacza kurator – „to tylko część prawdy o awangardzie”, która przecież nie wyrosła znikąd, nawet  jeśli pragnęła stworzyć powszechnie zrozumiałe formy sztuki.

Jankiel Adler, „Młody robotnik”, 1929, olej z piaskiem, płótno, kolekcja Muzeum Sztuki, Łódź; Jankiel Adler, „Moi rodzice”, 1921, olej, deska, kolekcja Muzeum Sztuki, Łódź; w gablocie zwój: Mojżesz Broderson, Sikhes Kholin, „Pogawędka”, ilustracje El Lissitzky, Moskwa 1919, kolekcja Jewish Museum in Praque 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym