strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Wystawa główna – Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków 2009, Bunkier Sztuki, Kraków, 16.09-11.10.2009

Międzynarodowe Triennale Grafiki Kraków 2009
Przemysław Chodań
Główną wystawę konkursową zaaranżowano w Bunkrze Sztuki (16.09-11.10.2009). Na ekspozycji można było zobaczyć prace niemalże trzystu autorów, wykonane w technikach tradycyjnych oraz cyfrowych. Rozpoznanie, w jakiej technice została stworzona dana grafika mogło sprawić laikowi nie lada kłopot. Rozwój technik cyfrowych stworzył bowiem możliwość doskonałej imitacji warsztatu ręcznego, wirtuozeria manualna artystów zaś – iluzję obróbki technicznej. Dlatego też medium, sposób produkcji grafiki staje się w odbiorze mało istotny. Nie jest to jednak regułą. Prace wyświetlane na monitorach LCD, motion graphics, dzieła zbliżone do wideoartu przyciągają uwagę właśnie dzięki nowatorskiemu medium. Nowe sposoby prezentowania grafiki zmieniają jakość artystycznego komunikatu, poszerzają pole twórczej ekspresji oraz stawiają pytania o granice pomiędzy poszczególnymi dziedzinami twórczej aktywności. Tegoroczna edycja była jednak nakierowana głównie na prezentację współczesnej grafiki operującej tradycyjnymi, tak zwanymi technikami szlachetnymi, eksplorującymi wielkie tematy, narracyjność.

Mateusz Dąbrowski (Polska), bez tytułu 2, grafika lentikularna 100 x 200 cm, materiały prasowe MTG Kraków 2009

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym