strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

„Tadeusz Kalinowski [1909-1997], w setną rocznicę urodzin”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Galeria Ego, Art Stations Foundation, Poznań, 4-30.12.2009

Odkrywanie Tadeusza Kalinowskiego
Ewelina Jarosz
Z okazji setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kalinowskiego (1909-1997), z inicjatywy Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu został zorganizowany retrospektywny festiwal twórczości artysty. Wydarzenie to wpisało się w tradycję dużych przeglądowych wystaw twórców poznańskiego środowiska, inicjowanych przez tę galerię od 2002 roku. Na przypomnienie, chociaż w wypadku Kalinowskiego bardziej właściwym określeniem byłoby zapewne „ponowne odkrycie”, złożyły się cztery duże ekspozycje, towarzyszący im panel dyskusyjny oraz publikacja katalogu z esejami proponującymi nowe spojrzenia na jego malarstwo. Stanęło ono w centrum zainteresowania czterech poznańskich przestrzeni wystawienniczych: Muzeum Narodowego (kurator Włodzimierz Nowaczyk), Arsenału (kurator Wojciech Makowiecki), Starego Browaru Słodownia plus 1 (kuratorka Agata Mazur) oraz Galerii Ego (kuratorki Joanna Madelska, Joanna Taszycka). Łącznie pokazanych zostało blisko 220 prac, stanowiących kuratorski wybór ze spuścizny liczącej ponad 1000 obiektów. Większość prac pochodziła z prywatnej kolekcji syna artysty, Adama Kalinowskiego.

Tadeusz Kalinowski, Bez tytułu, 1968, olej, fot. materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym