strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"Idealna wystawa. Supergrupa Azorro\", CSW \"Znaki Czasu\", Toruń, 21.05-26.09.2010

Zaangażowani inaczej
Sabina Czajkowska
Wystawa Supergrupy Azorro w CSW w Toruniu jest między innymi mądra. Daje do myślenia. Nasuwa refleksje. Odnosi się do kondycji człowieka w świecie współczesnym. Nie tylko artysty. Podejmuje też problem rodziny, edukacji. Rozwija się jak dobry sitcom – czasem słodko, czasem śmiesznie, czasem dramatycznie. Z suspensem. I pozostawia niedosyt. Czyżby wystawa idealna?! Panowie z grupy Azorro – jak sami stwierdzili w „Portrecie z kuratorem w tle” – w pewnym momencie kupili sobie kamery i zaczęli robić filmy. Nie malować czy rzeźbić, jednak. Działają na styku fikcji i dokumentu: rejestrując i odtwarzając realność, która jest tak znajoma i prawdopodobna, że granica między nimi jest płynna. Czasem puszczą oko, pokazując rozmyślnie to przesunięcie, wyolbrzymiając i przerysowując sytuacje. Banał, wyniesiony do godności tematu przez modernizm, staje się tu narzędziem niemalże awangardowym! Są zaangażowani inaczej. Choć z zasady ich sztuka nie jest poważna, robiona jest na poważnie. A krytyk pozostaje skonfundowany…

Supergrupa Azorro: Wojciech Niedzielko, Igor Krenz, Łukasz Skąpski, Oskar Dawicki, fot. materiały prasowe CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym