strona g³ówna > patronaty
wybierz miasto:
B G K £ P R S T W Z KONKURSY

Gdañsk
Muzeum Narodowe / Oddzia³ Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Bia³ecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdañsku jest przegl±dem twórczo¶ci malarskiej gdañszczanki – Beaty Ewy Bia³eckiej. Artystka wy³±cznym tematem swoich obrazów uczyni³a kobietê. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co sk³ada siê na kobieco¶æ i buduje jej si³ê, okre¶la status, mówi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspó³czesnym ¶wiecie. Bohaterki jej obrazów to postaci wspó³czesne: „Marta” (2006), „Md³o¶ci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a tak¿e ¶wiêci chrze¶cijañscy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawieñ wyj±tkowe miejsce zajmuje matka, czego przyk³adem mog± byæ obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln± formê przedstawieñ artystka osadza we wspó³czesnym kontek¶cie. Czêsto do postaci matek, przyjació³ek, dziewczynek do³±cza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzie¿owych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pe³ne tre¶ci oraz emocji, z drugiej, formalnej – ch³odne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dope³nia swoje oleje tradycyjnym, pe³nym haftem. Ta traktowana jako wy³±cznie kobiece zajêcie technika odgrywa istotn± rolê w obrazowej narracji, potêguje wymowê i dramatyzm przedstawienia. Na gdañskiej wystawie, której towarzyszyæ bêdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazów.
Bia³ecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagród i wyró¿nieñ – stworzy³a oryginalny i wyrazisty styl. Wyró¿nia j± niezwyk³a zdolno¶æ twórczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrze¶cijañskiej ikonografii ze wspó³czesn± narracj± i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Bia³ecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, p³ótno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwiñ]

   »

W kwietniowym „Arteonie”: nad kondycj± wspó³czesnej rze¼by zastanawia siê Karolina Staszak. O sztuce w przestrzeni publicznej, m.in. o monumencie Jeffa Koonsa, który – wed³ug artysty – upamiêtnia ofiary zamachów terrorystycznych w Pary¿u oraz o kontrowersjach wokó³ tej pracy pisze Wojciech Delikta. Projekt upamiêtniaj±cy ofiary katastrofy smoleñskiej, przygotowany przez Jerzego Kalinê, omawia Piotr Bernatowicz. W najnowszym „Arteonie tak¿e: wystawê „Paderewski” w Muzeum Narodowym w Warszawie recenzuje Zofia Jab³onowska-Ratajska, a prezentacjê Ediego Hili w warszawskim MSN omawia Andrzej Biernacki. W kwietniowym „Arteonie” równie¿: Zbigniew Mañkowski recenzuje wystawê „Bestiarium”, odbywaj±c± siê w Gdañskiej Galerii Güntera Grassa, Dorota ¯aglewska kontynuuje cykl artyku³ów o rynku sztuki, Tomasz Bi³ka rekomenduje twórczo¶æ Stanis³awa Wójcickiego, a Marcin Krajewski przygl±da siê twórczo¶ci Tomasza Dañca. Z kolei Aleksandra Sikorska pisze o rocznicowej wystawie w Muzeum Kolumby w Kolonii. W najnowszym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne sta³e rubryki.

Ok³adka: Grzegorz Gwiazda, „Stoj±cy inaczej”, ¿ywica akrylowa, 150 cm, , dziêki uprzejmo¶ci artysty

Patronaty - 2010