strona główna  > Grand Front
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z

Bydgoszcz
Bydgoskie Centrum Sztuki
"Imponderabilia | Ala Majewska"
17.09.2019 - 31.10.2019

Wystawa toruńskiej rzeźbiarki to prezentacja prowokująca do pytań o współczesne rozumienie pojęcia „wartości” doświadczanego zarówno w obszarze osobistym, jak i w relacjach międzyludzkich opartych na zasadach uniwersalnych. Ala Majewska przedstawi trzy zestawy prac: Artefakty, Tablice i Betony. Jak pisze artystka: Swoje historie zawieszam w  tym, co znamy, w kodach naszej kultury i historii, tej indywidualnej i grupowej, gdzie rozpoznawalne znaki, pojęcia, obrazy powodują, że czujemy się bezpieczni. [...] Chodzi mi o stworzenie takiej sytuacji, by powstała konstrukcja ukrytych znaczeniowych powiązań nie runęła jak domek z kart w kontakcie z widzem.
Ala Majewska /
Studia i kariera zawodowa związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 roku. Obecnie jest profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych macierzystej uczelni. Zainteresowania twórcze artystki to głównie medal oraz obiekt rzeźbiarski. Autorka jedenastu wystaw indywidualnych i około stu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Dwukrotna stypendystka w kategorii sztuka województwa kujawsko-pomorskiego (2004 i 2015). Członkini Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Medalierskiej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”. Projektantka prestiżowych wyróżnień dla instytucji państwowych i uczelni,  między innymi medali Thorunium, Hereditas Saeculorum, statuetki Convallaria Copernicana. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą (Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy,  Muzeum Wrocławia, Medialia Gallery w Nowym Jorku). Mieszka i pracuje w Toruniu.

[zwiń]

   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Art Front dla streetartowej okładki „Arteonu”

Okładka lipcowego wydania „Arteonu” z 2011 roku otrzymała I nagrodęArt Front – w konkursie na prasową okładkę roku GrandFront 2011, w kategorii pism hobbystycznych. Do jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu organizowanego przez Izbę Wydawców Prasy zgłoszono 472 prace, w tym w kategorii pisma hobbystyczne aż 85. Okładki konkursowe oceniało i laureatów wyłoniło 30-osobowe jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej – dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Zgodnie z założeniami i regulaminem konkursu, przy ocenie zgłoszonych prac jury kierowało się „spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej oraz zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu”.

Doceniona przez jurorów konkursu GrandFront 2011 okładka „Arteonu” przedstawia fragment muralu, wykonanego przez Remeda w Poznaniu, na ścianie budynku przy ul. Taczaka 11, w trakcie Festiwalu Murali „Outer Spaces” w maju 2011 roku. Autorką projektu zwycięskiej okładki jest Zofia Komorowska, dyrektor artystyczna Domu Wydawniczego „Kruszona”, natomiast zdjęcie, które zostało wykorzystane na okładce, wykonał Maciej Męczyński.


Dwie okładki „Arteonu” nagrodzone w konkursie na prasową okładkę roku GrandFront 2010

Okładka 12. numeru „Arteonu z 2010 roku otrzymała drugą nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2010 w kategorii pism hobbystycznych. Trzecią nagrodą w tej samej kategorii uhonorowano natomiast okładkę listopadowego, 11. numeru „Arteonu” z 2010 roku. Do konkursu w kategorii pism hobbystycznych zostały zgłoszone 52 prace (na 319 ogółem w 13 kategoriach głównych). Laureatów konkursu wyłoniło 30-osobowe jury, w skład którego weszli dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Dokonując oceny, jury, zgodnie z założeniami regulaminu, jak co roku kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz dziewiąty. Także w poprzednich edycjach konkursu GrandFront okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia i nagrody.Okładki „Arteonu” nagradzane w konkursie GrandFront przedstawiają, zgodnie z przyjętą koncepcją i rozpoznawalną stylistyką, twórczo wykorzystane dzieła wybranych przez redakcję artystów, fragmenty prac, czasem wręcz nierozpoznawalne lub konotujące treści diametralnie inne niż ich całość. Na reprodukcjach nie tylko widać indywidualny ślad twórcy (ślad pędzla, dłuta, gest), ale i materialny nośnik przekazu (strukturę farby, siatkę monitora, sploty tkaniny, ziarno fotograficzne). W konkursie GrandFront 2010 na nagrodzonych okładkach znalazły się: detal pracy Jake’a i Dinosa Chapmanów „I felt isecure II” z 2008 roku, pokazywanej na wystawie w Galerii Rondo Sztuki w Katowicach na przełomie 2010 i 2011 roku („Arteon” 12/2010), oraz fragment pracy „3 strzelby z przypinkami / 3 fusils badges” z 2007 roku Anette Messager, pokazywanej na wystawie w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (kolekcja Anette Messager, fot. Marc Domage) od września do listopada 2010 roku („Arteon” 11/2010).


Nagroda w konkursie GrandFront 2009 dla „Arteonu”

Okładka 6. numeru „Arteonu” z 2009 roku otrzymała drugą nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2009 w kategorii pism hobbystycznych. Autorem okładkowego zdjęcia jest Andrzej Dragan. Dokonując oceny, jury złożone z 29 osób (uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy), zgodnie z założeniami regulaminu, kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.

Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz ósmy. W edycjach GrandFront 2003, 2004, 2005 i 2006 okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia, a także I nagrodę (w roku 2003), a w 2007 roku wyróżnienie (5/2007) i Złoty Medal (za okładkę numeru 3/2007).

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu GrandFront 2009 można było oglądać do 30 maja na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie. Będą one prezentowane także w wybranych salonach sieci empik w całej Polsce.

GrandFront 2007

Okładka 3. numeru „Arteonu” z 2007 roku otrzymała złoty medal w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2007 w kategorii pism hobbystycznych. Do finałowej szóstki jury złożone z 29 osób (uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy) zakwalifikowało także okładkę numeru 5., która otrzymała wyróżnienie.

Do konkursu w kategorii pism hobbystycznych zostało zgłoszonych 101 prac (na 375 prac ogółem we wszystkich ośmiu kategoriach). W ścisłym finale znalazły się aż dwie nasze okładki, a jedna z nich zdobyła złoty medal, wyprzedzając okładki takich czasopism, jak „Fotografia”, „Film” czy „Podróże”. Dokonując oceny, jury, zgodnie z założeniami regulaminu, kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.

Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz szósty. W edycjach GrandFront 2003, 2004, 2005 i 2006 okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia, a nawet I nagrodę (w roku 2003).

Okładka nagrodzona w tegorocznym konkursie GrandFront 2007 przedstawia fragment pracy Leona Tarasewicza, prezentowanej na wystawie „Malarstwo bez granic/Grenzenlose Malerei” w Kunsthalle St. Annen w Lubece w 2007 roku. Zgodnie z przyjętą w „Arteonie” koncepcją i rozpoznawalną stylistyką, okładka każdego wydania pisma jest twórczym wykorzystaniem dzieła wybranego przez redakcję artysty, pokazywany jest fragment pracy, czasem wręcz nierozpoznawalny lub konotujący treści diametralnie inne niż całość pracy. Na reprodukcji nie tylko widać indywidualny ślad twórcy (ślad pędzla, dłuta, gest), ale i materialny nośnik przekazu (strukturę farby, siatkę monitora, sploty tkaniny, ziarno fotograficzne).

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu GrandFront 2007 można zobaczyć na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie (25-30 kwietnia), a następnie w salonach sieci empik w całej Polsce:

5-16 maja empik Galeria, Rzeszów, ul. Płk. Leopolda Lisa-Kuli 19

19-30 maja empik Silesia, Katowice, ul. Chorzowska 107

2-13 czerwca empik Manufaktura, Łódź, ul. Karskiego 5

16-28 czerwca empik, Bydgoszcz, ul. Gdańska 15

30 czerwca-11 lipca empik Megastore, Wrocław, Rynek 50

13-26 lipca empik Megastore, Poznań, ul. Ratajczaka 44

28 lipca-8 sierpnia empik Galaxy, Szczecin, Al. Wyzwolenia 18/20

GrandFront 2006

W konkursie Izby Wydawców Prasy na prasową okładkę roku GrandFront 2006 wyróżnienie otrzymała okładka grudniowego wydania "ARTeonu" z 2006 roku. Wśród czasopism 25-osobowe jury oceniało 268 zgłoszonych okładek. "ARTeon" nagrodzono wyróżnieniem w najliczniej reprezentowanej kategorii pism hobbystycznych (95 zgłoszeń). Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz, po raz pierwszy w tym roku, wydawcy, zgodnie z regulaminem, kierowało się przede wszystkim takimi kryteriami, jak "spójność przekazu wizualnego i merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako >opakowania< tytułu prasowego". Zgodnie z założeniami organizatorów konkursu, jest on "miejscem konfrontowania osiągnięć grafiki prasowej oraz wyróżnienia prac najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnych". Ma za zadanie promować najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy i jednocześnie ukazywać poziom rozwiązań edytorskich.

Autorem instalacji, której fragment został pokazany na okładce magazynu o sztuce "ARTeon" nr 12 z 2006 roku, jest słoweński artysta Matej Andraž Vogrinčič. Praca została zaprezentowana podczas Liverpool Biennial 2006, a zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych tej imprezy. Matej Andraž Vogrinčič urodził się w 1970 roku w Lublanie. Zwrócił na siebie uwagę jako "krawiec dla domów". Wykorzystując ofiarowaną odzież, najpierw "ubrał" zniszczony dom w swoim rodzinnym mieście, a następnie zaprezentował podobny projekt w Wenecji w 1991 roku.


GRAND FRONT 2005

Po raz trzeci poznański magazyn o sztuce „ARTeon” został doceniony przez jury Konkursu Izby Wydawców Pracy na Prasową Okładkę Roku GrandFront. Tym razem obie nasze okładki zdobyły wyróżnienie w kategorii czasopism branżowych.

Wyróżniona okładka „ARTeonu” z listopada 2005 r. przedstawia powiększony fragment obrazu „Théodor” francuskiego malarza Bernarda Frize’a, wystawianego na ubiegłorocznym Biennale w Wenecji. Z kolei na okładce z grudnia 2005 r. został umieszczony fragment pracy „Buty jesienne” fińskiej artystki Anni Rapinoja, tworzącej w nurcie eko-art. Obiekt ten jest zapowiedzią i symbolem bloku tematycznego poświęconego w tym numerze „ARTeonu” sztuce ekologicznej. Autorem projektów obu okładek jest Paweł Łubowski.

Konkurs GrandFront konfrontuje doroczne osiągnięcia grafiki prasowej i wynagradza prace najbardziej twórcze, pomysłowe i profesjonalne. Ma za zadanie promować najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy. W tegorocznej, czwartej, edycji ponownie zgłoszono rekordową liczbę prac – 546. O miano najlepszych walczyły nie tylko pisma o zasięgu ogólnopolskim i wysokim nakładzie, ale również lokalne, hobbystyczne i branżowe. Jury, dokonując oceny, brało pod uwagę przede wszystkim takie kryteria, jak „spójność przekazu wizualnego merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako ‘opakowania’ tytułu prasowego”.

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu można oglądać od 27 do 29 kwietnia na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie, a następnie w Empikach w wybranych miastach.


GRAND FRONT 2004

Jury oceniające okładki, zgłoszone do Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2004, doceniło i uhonorowało okładkę 11. wydania „ARTeonu” z listopada 2004 r. Spośród 135 prac konkursowych w kategorii pism monotematycznych za jedną z najlepszych uznano m.in. właśnie okładkę „ARTeonu”. Wyróżniona okładka „ARTeonu” jest odpowiedzią redakcji tego magazynu o sztuce na propozycję udziału w przedsięwzięciu artystycznym, przygotowanym przez grupę Łódź Kaliska przy okazji jubileuszu 25-lecia działalności grupy. Łódź Kaliska poprosiła, by w ramach projektu „Okładka” została przygotowana m. in. okładka „ARTeonu”, w której w sposób zgodny z kanonami wydawniczymi zostanie twórczo wykorzystana praca artystyczna autorstwa grupy Łódź Kaliska. Pomysł ten nawiązywał do projektu zrealizowanego wcześniej z pismem „Playboy”. Grupa Łódź Kaliska zgodziła się, by jej praca została przedstawiona według charakterystycznej dla „ARTeonu” koncepcji, zgodnie z którą pokazywany jest fragment pracy, czasem wręcz nierozpoznawalny lub konotujący treści diametralnie inne niż całość pracy. Ta konsekwentna idea tworzenia okładek wynika z postmodernistycznej maniery interpretacyjnej, która zakłada, że możemy poznać jedynie część przekazu zawartego przez artystę w jego dziele, a nigdy jego całości.